Budżet Obywatelski Mazowsza. Chcą, by prom pieszo-rowerowy połączył ich miejscowości

Date:

TO TEŻ CIĘ ZAINTERESUJE:

We wspomnieniach mieszkańców Nowego Secymina i Wychodźca roi się od historii o przeprawach wiślanych, które ułatwiały komunikację między dwoma brzegami rzeki i łączyły ludzi. Teraz dostają szansę na urzeczywistnienie ich marzenia – promu pieszo-rowerowego, który połączy ich miejscowości. O tym, czy tak się stanie zdecydują mazowszanie w trwającym właśnie głosowaniu w ramach Budżetu Obywatelskiego Mazowsza.

Do 23 czerwca 2024 r. trwa finałowe głosowanie w ramach 5. edycji Budżetu Obywatelskiego Mazowsza. W tym roku do rozdysponowania jest 30 mln zł. Każdy uprawniony mieszkaniec województwa mazowieckiego może oddać po dwa głosy – jeden na inwestycję z puli ogólnowojewódzkiej i jeden na inwestycję z puli ponadregionalnej. Głosowanie odbywa się wyłącznie za pośrednictwem Internetu. Głosy na wybrane przedsięwzięcia można oddać w tym miejscu.

Jednym z wielu zgłoszonych projektów w ramach 5. Edycji Budżetu Obywatelskiego Mazowsza jest projekt obywatelski nr 88. Zakłada on uruchomienie wakacyjnych połączeń promowych między przyczółkiem wiślanym w Nowym Secyminie (gm. Leoncin) a Wychódźcem (gm.  Czerwińsk nad Wisłą). Projekt obejmie również dłuższe rejsy i stoiska edukacyjne.

Historia zatoczy koło?

Tradycja przepraw wiślanych sięga czasów przedwojennych, wtedy to drewniane łodzie łączyły dwa brzegi Wisły i ułatwiały mieszkańcom komunikację między dwoma brzegami rzeki. Łodziami przewożono pasażerów, zbiory i bydło. Łączyły też ludzi, bo we wspomnieniach mieszkańców można usłyszeć historię małżeństw, które pochodzą właśnie z dwóch brzegów Wisły. Część mieszkańców gminy Leoncin posługuje się określeniami wskazującymi miejsce zamieszkania innych osób w odniesieniu do przebiegu Wisły. A więc: „zawiślakami” są osoby mieszkające za Wisłą, czyli na jej prawym brzegu (w okolicach Wychódźca), a „przedwiślacy” mieszkają „tutaj”, czyli na lewym brzegu Wisły, w okolicach Puszczy Kampinoskiej i gminy Leoncin. Życie mieszkańców Leoncina i okolic było ściśle związane z przepływającą w północnej części gminy Wisłą. Rzeka determinowała osadnictwo, sposób budowy domów, uprawy ziemi, uprawiane gatunki roślin. Stanowiła łącznik z terenami leżącymi po jej drugiej stronie. W przeszłości jej rola była znacznie większa niż dziś, jednak i współcześnie w znacznym stopniu wpływa na życie mieszkańców, szczególnie na terenach zalewowych, położonych bliżej rzeki. Wisła pełniła także ważną rolę transportową. Była miejscem kilku przepraw promowych (między innymi do Zakroczymia i Wychódźca, najbliższych większych miejscowości po drugiej stronie Wisły), znacznie skracających dystans do pokonania pomiędzy najbliższymi mostami. Na wysokości tzn. betonki znajdowała się przeprawa promowa łącząca wsie Nowy Secymin i Wychódźc. Według opowiadań mieszkańców wiosłową łodzią przeprawiano ludzi, „nawet wóz z koniem mógł na nią wjechać”. Łodziami operowało kilku przewoźników, a najbardziej znanym był Jerzy Pręgowski. Współcześnie jest to miejsce, w którym wojsko przeprowadza ćwiczenia szkolące żołnierzy w budowie mostów pontonowych. Warto zaznaczyć, że na tzw. Betonce kończy się żółty szlak turystyczny, a zaczyna się na nowo po drugiej stronie Wisły w Wychódźcu i dobiega do PKS Chociszewo. Szlak ten jest przedłużeniem żółtego puszczańskiego szlaku Borowego, od Piasków Królewskich do Nowin, następnie przez „przeprawę wiślaną” aż do Chociszewa. Szlak ten został przedłużony przez Wisłę na wniosek stowarzyszenia Nasz Czerwińsk nad Wisłą. Tradycję łączenia brzegów Wisły i społeczności lokalnej kultywują od 2017 roku grupy nieformalne i organizacje pozarządowe. Organizują w tym miejscu pikniki integrujące społeczność lokalną oraz ściągają rzeszę turystów. Podczas spotkań w których uczestniczą łodzie organizacji pozarządowych odbywają się rejsy po Wiśle, przeprawy na drugi brzeg oraz działania edukacyjne. To właśnie podczas jednej z imprez uczestnicy mieli okazję do wypełnienia ankiety na temat turystycznego wykorzystania brzegów Wisły i uruchomienia przepraw na drugi brzeg Wisły. Wszyscy entuzjastycznie wyrazili opinię o możliwości uruchomienia przeprawy w tym miejscu

Advertisement
– czytamy w opisie projektu.

Przeprawa połączy dwa brzegi Wisły

Wychodząc naprzeciw potrzebom lokalnej społeczności i turystom licznie odwiedzających to miejsce chcemy uruchomić wakacyjne, weekendowe przeprawy, w tym jeden długi weekend sierpniowy, rejsy oraz działania edukacyjne dotyczące Wisły. Byłyby to przeprawy na drugi brzeg Wisły z rowerami lub wędrujących pieszo lub osób chcących odwiedzić np. groby bliskich na drugim brzegu rzeki.  Drewniane jednostki przygotowane są do bezpiecznego przewożenia na drugi brzeg Wisły oraz do odbywania rejsów widokowo-edukacyjnych oraz dłuższych np. do Czerwińska nad Wisłą. W wakacyjne miesiące w weekendy od lipca do sierpnia, w określonych godzinach od 10.00 do zmroku łodzie byłyby do dyspozycji mieszkańców oraz turystów. Całość działania poprzedziłaby kampania informacyjna w mediach społecznościowych, na stronach organizacji oraz w prasie lokalnej informujące o projekcie oraz o warunkach wzięcia udziału w przeprawie, rejsach oraz działaniach edukacyjnych. W celu szerszej promocji projektu wskazane jest nawiązanie współpracy z lokalnym LOT-em. Działania edukacyjne to stoiska z nauką węzłów żeglarskich, warsztaty z takielunku, szplajsowania (technika łączenia linek bez użycia węzłów), szkółka żeglarska na żaglu rozprzowym oraz warsztaty edukacyjne dotyczące ekologii, ochrony czystości polskich rzek oraz czytania rzeki. Szkółki będą czynne przez 17 dni weekendowych po 4 godziny. Wszystkie działania odbędą w we współpracy z lokalnym samorządem, Policją, OSP posiadającym łódź ratowniczą oraz z zachowaniem porządku na brzegach Wisły – informują pomysłodawcy tej inicjatywy obywatelskiej.

Koszty inwestycji

Pomysłodawcy oszacowali koszty tej inwestycji na łączną kwotę 240 tys. zł. Większą część tej kwoty stanowiłyby koszty wynagrodzenia dla wykwalifikowanych sterników. Pozostałą kwotę pochłonęłyby koszty m.in. eksploatacji łodzi, stoisk edukacyjnych, szkółki żeglarskiej, koordynacji projektu czy kampanii promocyjnej.

fot. Stowarzyszenie Enjoy Leoncin
Advertisement
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Czytaj także:

Podziel się wiadomością

Zapisz do newslettera

spot_imgspot_img

Chętnie czytane

Czytaj także
Czytaj także

Poziom wody w Wiśle między Warszawą a Modlinem rośnie. Kiedy spodziewana jest fala kulminacyjna?

Od soboty, 14 września 2024 r. powódź niszczy południe Polski. Najgorzej sytuacja przedstawia się na Opolszczyźnie, Dolnym Śląsku, Śląsku i w Małopolsce. Pod wodą znalazło się wiele miejscowości. W pozostałych miastach i miasteczkach ogłoszono alarmy przeciwpowodziowe. Straty spowodowane przez ten żywioł będą liczone w milionach złotych. Jak przedstawia się sytuacja na Wiśle i czy mieszkańcy powiatu nowodworskiego mają się czego obawiać?

Nowy Dwór Mazowiecki. Grupa Eksploracyjno Poszukiwawcza Triglav – GEPST sfotografowała zatopiony w Narwi wrak (wideo)

Grupa Eksploracyjno Poszukiwawcza Triglav - GEPST zdołała sfotografować zatopiony...

Leoncin. Policjanci odkryli uprawę marihuany. 32- latek może stracić wolność nawet na 3 lata

Mieszkaniec gminy Leoncin usłyszał zarzuty posiadania i uprawy konopii....

Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości i zakładają nieprawdziwe zbiórki

Fałszywe wiadomości rzekomo od RCB, przejęcia kont na social...