Konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund zostało inwestorem Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Inwestor wyłoży do 8 mld zł na budowę nowego lotniska w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem.
Decyzja o wyborze inwestora strategicznego do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zapadła 13 października, czyli dwa dni przed wyborami. O szczegółach we wtorek poinformował pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK Marcin Horała.
Inwestor wyłoży do 8 mld zł
– Mamy inwestora, który chce wyłożyć do 8 miliardów złotych na budowę CPK w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem! To konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund – napisał na platformie X (dawny Twitter) Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Marcin Horała.
Dodał, że Vinci Airports (część Vinci Group) to wiodący prywatny operator lotnisk na świecie. Firma zarządza w różnej formie ponad 70 lotniskami w 13 krajach i zatrudnia ok. 270 tys. pracowników. – Jest firmą o francuskim rodowodzie, acz aktualnie w strukturze właścicielskiej największą grupę stanowią udziałowcy instytucjonalni z USA – wskazał.
Horała poinformował, że IFM Global Infrastructure Fund to zaś fundusz inwestycyjny z Australii zarządzający aktywami o wartości ok. 143 mld dol., z czego ok. 64 mld dol. to inwestycje kapitałowe w infrastrukturę; ma w swoim portfelu udziały w 17 lotniskach na świecie.
Finansowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego
Struktura finansowania samego lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne, a w 40 proc. kapitał – udziały w spółce CPK, która będzie operowała przyszłym lotniskiem. Kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa – poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Jak dodał, „postępowanie nie dotyczy sprzedaży udziałów w Państwowych Portach Lotniczych, gruntów lub czegokolwiek z majątku lotniska Okęcie itp. – tylko inwestycji w nowe lotnisko”.
CPK od 2028 r. ma obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.
Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.
źródło: PAP / fot. CPK