
Wojewoda mazowiecki zatwierdził decyzję lokalizacyjną dotyczącą budowy linii kolejowej prowadzącej do Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa–Modlin. Inwestycję zrealizują Polskie Linie Kolejowe S.A., a jej projektowanie finansuje samorząd województwa mazowieckiego. Rozpoczęcie prac zaplanowano na 2027 rok, natomiast uruchomienie połączenia dla pasażerów – na 2029 rok.
Nowa linia kolejowa o długości ok. 5,5 km połączy stację Modlin z terminalem lotniczym. Będzie to trasa dwutorowa, której realizacja obejmie m.in. rozbudowę stacji Modlin o dodatkowy tor i peron długości 200 metrów. Przy lotnisku powstanie nowa stacja kolejowa w pobliżu ronda oraz stacja towarowa. Projekt zakłada również budowę trzech wiaduktów: nad linią kolejową w ciągu drogi krajowej nr 62, drogi powiatowej nr 2413W oraz drogi dojazdowej do portu lotniczego.
Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik podkreśla, że przedsięwzięcie pozwoli lepiej zintegrować transport kolejowy z lotniczym:
– Wydałem strategiczną decyzję przyspieszającą rozwój lotniska w Modlinie. Lotniska, którego rozwój był przez wiele lat bezpodstawnie tłumiony. Dziś zmieniamy to dzięki współpracy rządu z samorządem z korzyścią dla mieszkańców województwa. Tą decyzją z poziomu rządowego wzmacniamy rozwój gospodarczy regionu. Z efektów przedsięwzięcia skorzystają przedsiębiorcy, mieszkańcy oraz turyści odwiedzający centralną Polskę – podkreśla Mariusz Frankowski, wojewoda mazowiecki.
Nowa linia zlikwiduje obecne utrudnienia w dojeździe na lotnisko – aby dostać się do terminalu pasażerowie z pociągu muszą przesiąść się do autobusu. Prace budowlane rozpoczną się w 2027 r. i mają zakończyć się w 2029 r. Inwestycja realizowana jest przez Polskie Linie Kolejowe S.A.
– To czysta synergia: dzięki współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego oraz Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim zrealizujemy inwestycję, która znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu. Bezpośrednie połączenie kolejowe z lotniskiem w Modlinie to krok w stronę nowoczesnego i zintegrowanego transportu, na który liczą mieszkańcy i podróżni – zaznacza Maciej Kaczorek, członek zarządu – dyrektor ds. strategii i rozwoju w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Szacunkowy koszt przedsięwzięcia wynosi 256 mln zł. Samorząd województwa przeznaczył na etap przygotowawczy i projektowy 21 mln zł w ramach planu finansowego na lata 2016–2026. Budowa zostanie współfinansowana ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.