
Jutro, 25 lutego, podczas sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim Radni będą debatować nad projektem uchwały dotyczącej nowych zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych.
Jutro, 25 lutego, podczas sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim radni będą debatować nad projektem uchwały dotyczącej nowych zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych. Planowane zmiany mają na celu usprawnienie dialogu między mieszkańcami, a władzami miasta.
Projekt uchwały przewiduje, że w konsultacjach będą mogli uczestniczyć wszyscy mieszkańcy Nowego Dworu Mazowieckiego, o ile nie stanowią inaczej inne przepisy. Proces konsultacji ma odbywać się na wczesnym etapie prac nad danym zagadnieniem, co zapewni mieszkańcom realny wpływ na podejmowane decyzje.
Aby zagwarantować szerokie zaangażowanie społeczności, konsultacje będą mogły przyjmować różne formy, w tym:
Każdy proces konsultacyjny będzie musiał wykorzystywać co najmniej dwie z powyższych metod.
Konsultacje będą mogły być przeprowadzane na wniosek Burmistrza, Rady Miejskiej, Rady Seniorów, Młodzieżowej Rady Miejskiej, Zarządu Osiedla w Nowym Dworze Mazowieckim lub grupy co najmniej 100 mieszkańców posiadających czynne prawo wyborcze. Wniosek należy kierować do burmistrza, a jego rozpatrzenie ma nastąpić w ciągu 30 dni od wpłynięcia.
Wniosek o przeprowadzenie konsultacji musiałby zawierać:
1) wskazanie imienia i nazwiska osoby reprezentującej wnioskodawców oraz jej danych kontaktowych
2) wykaz osób popierających wniosek o przeprowadzenie konsultacji obejmujący następujące dane dotyczące tych osób:
3) propozycję formy konsultacji;
4) uzasadnienie przeprowadzenia konsultacji.
Proces konsultacji społecznych w Nowym Dworze Mazowieckim podlega zasadom określonym przez Burmistrza miasta. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, konsultacje rozpoczynają się w momencie opublikowania zarządzenia Burmistrza, które precyzuje ich temat, formę, termin oraz szczegółowe zasady przeprowadzenia.
Minimalny czas trwania konsultacji to 21 dni kalendarzowych, co daje mieszkańcom możliwość wyrażenia opinii i zgłoszenia swoich uwag w określonym zakresie tematycznym. Za ich organizację odpowiada wyznaczona komórka Urzędu Miejskiego.
Po zakończeniu konsultacji sporządzany jest szczegółowy raport, który zawiera informacje o przeprowadzonej akcji informacyjnej, podjętych działaniach, narzędziach wykorzystanych w procesie konsultacji, a także zebranych opiniach mieszkańców. Kluczowym elementem raportu jest również odniesienie się Burmistrza do zgłoszonych uwag wraz z uzasadnieniem podjętych decyzji.
Raport musi zostać udostępniony publicznie w ciągu 60 dni od zakończenia procesu zbierania opinii. Publikowany jest na Platformie Internetowej Konsultacji Społecznych oraz stronie internetowej Urzędu Miejskiego, a także udostępniany w jego siedzibie. W wyjątkowych przypadkach, gdy konieczne są dodatkowe analizy lub obszerna dokumentacja, termin publikacji raportu może zostać wydłużony, o czym mieszkańcy zostaną poinformowani.
Nowym elementem ma być uruchomienie Platformy Internetowej Konsultacji Społecznych, która będzie zawierać informacje o toczących się i zakończonych konsultacjach. To narzędzie ma usprawnić komunikację między mieszkańcami a urzędem, a także zwiększyć przejrzystość procesów decyzyjnych.
Jeśli uchwała zostanie przyjęta, mieszkańcy Nowego Dworu Mazowieckiego będą mieli większy wpływ na politykę miasta i możliwość aktywnego uczestnictwa w jego rozwoju.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie