Reklama

Nowy Dwór Mazowiecki: Nowe zasady naboru do rad nadzorczych w spółkach miejskich. Burmistrz wprowadza centralną bazę kandydatów

Miasto Nowy Dwór Mazowiecki wprowadza nowe regulacje dotyczące doboru członków rad nadzorczych spółek z udziałem gminy. Jakie zmiany wprowadza nowe zarządzenie burmistrza?

Na mocy Zarządzenia z dnia 10 czerwca 2025 roku, Burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego Sebastian Sosiński wprowadził nowe regulacje dotyczące tworzenia i funkcjonowania bazy kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Miasta oraz zasad ich powoływania. Nowe przepisy mają uporządkować proces doboru kandydatów, a także zwiększyć przejrzystość działania miejskich spółek.

Czym jest baza kandydatów?

Baza kandydatów to ewidencja osób, które mogą być brane pod uwagę przy powoływaniu do rad nadzorczych spółek miejskich oraz ich spółek zależnych. Prowadzeniem bazy zajmie się specjalnie wyznaczona komórka organizacyjna w Urzędzie Miejskim. Dane będą przechowywane zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Baza będzie zawierać informacje o kandydatach, którzy złożyli formalne zgłoszenia oraz spełnili określone prawem wymogi - poza opinią Rady ds. spółek z udziałem Skarbu Państwa, której nie wymaga się w tym trybie. 

Wymogi formalne i dokumentacja

Jak czytamy w zarządzeniu, osoba zainteresowana wpisem do bazy musi wypełnić formularz zgłoszeniowy (załącznik nr 1 do zarządzenia) oraz dołączyć kwestionariusz osobowy (załącznik nr 2). Kandydaci muszą udokumentować spełnienie przynajmniej jednego z kryteriów określonych w art. 19 ust. 1 ustawy o zarządzaniu mieniem państwowym, np. odpowiednie wykształcenie, doświadczenie zawodowe czy certyfikaty z zakresu nadzoru właścicielskiego. link do formularzy

Dobór członków rad nadzorczych

Członkowie rad nadzorczych spółek z udziałem Miasta oraz ich spółek zależnych będą wybierani wyłącznie spośród osób zarejestrowanych w bazie. Decyzję o wskazaniu kandydata podejmuje Burmistrz Miasta, przy czym skład rad powinien zapewniać ciągły, merytoryczny nadzór nad działalnością spółki.

Skład rady nadzorczej kształtowany jest w sposób zapewniający Burmistrzowi Miasta bieżący, merytoryczny nadzór i wiedzę o spółce. - czytamy w zarządzeniu

Kryteria wyboru kandydatów

Podczas doboru członków rad nadzorczych bierze się pod uwagę m.in. kompetencje kandydatów, ich doświadczenie zawodowe (zwłaszcza w zakresie nadzoru), dotychczasową ocenę pracy w organach nadzorczych, ewentualne uczestnictwo w innych radach oraz nieposzlakowaną opinię. Wymogiem formalnym jest także zgodność z przepisami Kodeksu spółek handlowych - do rady nie może być powołana osoba, która została prawomocnie uznana za sprawcę szkody w związku z działalnością nadzorczą lub zarządczą. Do składu rady nadzorczej nie może być wskazana osoba, która przy wykonywaniu czynności nadzoru lub zarządu wyrządziła szkodę stwierdzoną prawomocnym wyrokiem sądu cywilnego.

Przy powoływaniu kandydatów do składu rady nadzorczej uwzględnia się:

1) pożądaną strukturę kompetencyjną;

2) niezbędne doświadczenie zawodowe, w tym doświadczenie związane z wykonywaniem czynności nadzoru;

3) ocenę z dotychczasowego wykonywania czynności nadzoru przez kandydata;

4) uczestnictwo w innych radach nadzorczych, 

5) nieskazitelną opinię.

Dodatkowe obowiązki kandydatów

Kandydaci przed powołaniem są zobowiązani do złożenia osobnego zgłoszenia (załącznik nr 3). W przypadkach przewidzianych prawem konieczne może być także przedłożenie oświadczenia lustracyjnego – zgodnie z ustawą z 2006 roku o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa PRL.

Po dokonaniu zmian personalnych w radzie nadzorczej, zarząd spółki ma obowiązek poinformować o tym komórkę odpowiedzialną, przekazując jej kopię stosownej uchwały.

Zarządzenie Burmistrza wchodzi w życie z dniem podpisania, tj. 10 czerwca 2025 roku. Nowe regulacje mają na celu zapewnienie większej przejrzystości w procesie powoływania członków rad nadzorczych oraz skutecznego nadzoru właścicielskiego nad miejskimi spółkami.

Nowe zarządzenie Burmistrza Nowego Dworu Mazowieckiego wprowadza utworzenie i funkcjonowanie bazy kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem miasta. Baza prowadzona będzie przez Urząd Miejski, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Kandydaci muszą spełniać określone wymogi formalne i składać stosowne dokumenty.

Aktualizacja: 23/06/2025 14:59
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    ... - niezalogowany 2025-06-23 23:50:12

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo kuriernowodworski.pl




Reklama
Wróć do