Reklama

Trasa rowerowa wokół Kampinosu: Projekt w toku. Poznaliśmy więcej szczegółów

Wielka trasa rowerowa wokół Kampinoskiego Parku Narodowego. Dowiedz się, jak przebiega planowanie tej inwestycji, które gminy są zaangażowane oraz jakie atrakcje czekają na rowerzystów. Sprawdź szczegóły projektu wartego 128 milionów złotych.

Budowa trasy rowerowej wokół Kampinoskiego Parku Narodowego to projekt, który wzbudza duże zainteresowanie zarówno wśród mieszkańców, jak i turystów. Starostwo Powiatu Warszawskiego Zachodniego, pełniące rolę Partnera Wiodącego, przedstawiło szczegóły dotyczące planowanej inwestycji. Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami o trasie, jej przebiegu, kosztach i terminach realizacji.

Planowanie trasy rowerowej – jak to wygląda?

Projekt trasy wokół Kampinoskiego Parku Narodowego został stworzony przez  zespół projektowy, który uwzględnił zarówno aspekty przyrodnicze, jak i infrastrukturalne.

  • Konsultacje i uzgodnienia: Trasa była planowana w ścisłej współpracy z partnerami projektu – Kampinoskim Parkiem Narodowym, powiatami (Warszawski Zachodni, Nowodworski, Sochaczewski) oraz gminami (m.in. Łomianki, Izabelin, Stare Babice, Leszno, Kampinos). Przeprowadzono inwentaryzację terenową, aby dostosować przebieg trasy do uwarunkowań przyrodniczych i infrastrukturalnych.
  • Dokumentacja techniczna: Przygotowano szczegółowe mapy, które wskazują przebieg trasy, lokalizację miejsc odpoczynku, stacji napraw rowerów oraz infrastruktury towarzyszącej.
  • Standardy europejskie: Trasa została zaprojektowana zgodnie z najlepszymi praktykami dotyczącymi infrastruktury rowerowej w Polsce i Europie.

Kryteria wyboru odcinków

Projektanci kierowali się kilkoma kluczowymi zasadami:

  1. Ochrona przyrody: Trasa została poprowadzona głównie wzdłuż istniejących dróg i ścieżek, by zminimalizować ingerencję w ekosystem. Odcinki prowadzą głównie wzdłuż istniejących dróg i ścieżek, aby uniknąć ingerencji w cenne obszary przyrodnicze.
  2. Zgodność z dokumentami planistycznymi: Analizowano lokalne plany zagospodarowania przestrzennego oraz strategie rozwoju gmin, aby zapewnić spójność z długoterminowymi celami rozwoju regionu.
  3. Funkcjonalność: Trasa będzie spełniać zarówno funkcje turystyczne, jak i komunikacyjne, łącząc się z transportem publicznym i systemami park & ride.
  4. Bezpieczeństwo: Ścieżki rowerowe będą oddzielone od ruchu samochodowego wszędzie tam, gdzie to możliwe.
  5. Promocja i rozwój lokalny: Wybierano odcinki umożliwiające dostęp do lokalnych atrakcji turystycznych, usług (noclegi, gastronomia, sklepy, serwisy rowerowe) i punktów widokowych, co wspiera rozwój społeczno-gospodarczy regionu.
  6. Analiza ekonomiczna: Wykonano analizę ekonomiczną, uwzględniając koszty budowy, utrzymania i promocji trasy, aby zapewnić efektywność finansową inwestycji.

Czy trasa narusza tereny chronione?

Trasa rowerowa nie będzie przebiegać przez rezerwaty przyrody. Przebieg został zaplanowany tak, aby chronić cenne obszary Kampinoskiego Parku Narodowego.

Koszty i finansowanie inwestycji

Koszt realizacji projektu szacowany jest na 128 mln zł brutto.(w wariancie maksymalnym, uwzględniając wzrost kosztów inwestycyjnych w prognozie na lata 2021-2030). Koszty te obejmują budowę tras rowerowych, infrastruktury towarzyszącej oraz wydatki okołoinwestycyjne.

Obecnie trwa proces pozyskiwania funduszy, w tym środków unijnych. Udział poszczególnych powiatów i gmin w kosztach zależy od ostatecznych decyzji finansowych.

Terminy realizacji

Projekt jest na etapie konsultacji administracyjnych. Na chwilę obecną trwają konsultacje na szczeblu administracji samorządowej (z udziałem m.in. partnerów projektu oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego) oraz administracji rządowej w sprawie realizacji projektu i jego finansowania.

Parametry trasy

  • Łączna długość tras: 279,112 km.
    • Główna trasa: 129,776 km.
    • Trasy łącznikowe: 48,936 km.
    • Trasy wariantowe: 78,362 km.
    • Łączniki wewnętrzne: 22,038 km.
  • Infrastruktura: Stacje napraw, miejsca odpoczynku, a w wybranych miejscach ciągi pieszo-rowerowe.

Projekt zakłada stworzenie:

  • Bezpiecznych, wydzielonych dróg rowerowych – oddzielonych od ruchu samochodowego;
  • Ciągów pieszo-rowerowych – umożliwiających wspólne korzystanie pieszym i rowerzystom;
  • Pasów ruchu dla rowerów – na wybranych odcinkach dróg;
  • Przejazdów rowerowych przez skrzyżowania – dla jeszcze większego bezpieczeństwa;
  • 19 miejsc odpoczynku – z infrastrukturą towarzyszącą, w tym ławkami, stojakami na rowery i wiatami.

Współpraca lokalnych gmin

W realizację projektu zaangażowane są gminy Kampinos, Leoncin, Leszno, Łomianki, Stare Babice, Izabelin, Czosnów i Brochów. Współpraca obejmuje planowanie, realizację inwestycji oraz utrzymanie infrastruktury.

Dalsze kroki

Budowa trasy rowerowej wokół Kampinosu to projekt, który łączy rozwój turystyki z ochroną przyrody. Mieszkańcy i turyści mogą spodziewać się nowoczesnej, ekologicznej infrastruktury rowerowej, która stanie się ważnym punktem na mapie Mazowsza. Kolejne informacje na temat realizacji inwestycji będą przekazywane na bieżąco.

Aktualizacja: 22/01/2025 14:39
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Wayne - niezalogowany 2025-01-25 12:15:59

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo kuriernowodworski.pl




Reklama
Wróć do