Miasto dostało się do rocznego programu, który pomoże mu przystosować się do zmian klimatycznych. Dzięki doradztwu i mentoringowi nasi urzędnicy będą mogli starać się w przyszłości o dotacje na ochronę środowiska.
Dwa nowodworskie zespoły dostały się spośród kilkudziesięciu chętnych do ogólnopolskiego programu grantowego Zielony Lider. Do pierwszego z nich należy Julianna Borkowska, miejski konserwator zieleni, zastępca burmistrza Rafał Kubacki oraz aktywistka społeczna oraz pracownik Centrum Nauki “Kopernik” Sylwia Jędra. Do drugiego m.in. nowodworscy aktywiści ekologiczni, którzy będą z kolei pracować nad problemem czystości powietrza.
–Bardzo cieszymy się z udziału w programie – mówi “Kurierowi Nowodworskiemu” Borkowska. -Dzięki temu będziemy mogli wypracować własne, potrzebne dokumenty dotyczące ochrony miejskiej zieleni, których obecnie brakuje. – dodaje.
Podczas kwalifikacji do programu zespół wraz z ekspertami ustalił, że głównym problemem, na którym chce się przez ten czas skupić jest zbyt mała retencja wodna, czyli zdolność do zatrzymywania wody.
Prowadzi ona między innymi do usychania drzew, a także utrzymywania się wody na powierzchni podczas ulewnych deszczów. Okazało się, że można z tym problemem walczyć stosunkowo małym kosztem.
Odbetonują Warszawską i Zakroczymską
Urząd Miasta planuje wydatek około 40 tys. zł na “odbetonowanie” ulic: Warszawskiej i Zakroczymskiej. Zdjęcie kostki i posadzenie nowych drzew sprawi, że woda będzie lepiej krążyła w ekosystemie i przestaną tworzyć się wielkie kałuże i zastoiny wody.
Usychaniu drzew w parkach da się przeciwdziałać, pozostawiając wokół nich niewykoszony pas trawy. Pod każdym drzewem powinna znajdować się też misa z odżywczym kompostem. Takie rozwiązanie może być wprowadzone we współpracy z tutejszym PSZOK-iem.
Kolejnym ważnym aspektem jest pozyskanie ważnych dokumentów związanych z ochroną środowiska i stworzenie własnych, dostosowanych do potrzeb miasta. Dzięki temu w przyszłości będzie można starać się o pozyskiwanie grantów i dotacji.
Program będzie się opierał na spotkaniach, webinarach i wizytach studyjnych.