Przypominamy, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. wybrała dwa z siedmiu wariantów przebiegu korytarza nowoprojektowanej linii kolejowej Warszawa-Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze). Nie są one korzystne dla mieszkańców gminy Nasielsk, którzy wraz z włodarzami miasta chcą oprotestować plany PKP. W tym celu nasielscy urzędnicy zapowiedzieli konsultacje społeczne, które mają się odbyć 8 marca o godz. 18:00 w przedszkolu w Starych Pieścirogach.
Stanowisko nasielskiego samorządu
– Informujemy, że inwestor tj. PKP PLK S.A. spośród siedmiu propozycji będących przedmiotem wcześniejszych konsultacji do dalszych analiz wybrał dwa korytarze (nr 4 i nr 6 – grafika w załączeniu), których przebieg jest bardzo niekorzystny dla mieszkańców naszej Gminy. Podczas rozmów przeprowadzonych w dniu 30.01.2023 roku z przedstawicielami inwestora, Burmistrz Nasielska zdecydowanie zaprotestował przeciwko proponowanemu przebiegowi korytarzy, tym bardziej, że przedstawiony przebieg korytarza nr 6 odbiegał znacząco od propozycji przedłożonej do konsultacji społecznych przeprowadzonych w 2021 roku o czym pisemnie poinformowano prezesa PKP PLK S.A – możemy przeczytać w oświadczeniu włodarzy miasta.
– Dlatego też zachęcamy mieszkańców naszej Gminy do licznego udziału w spotkaniu konsultacyjnym i wyrażeniu swojego zdecydowanego sprzeciwu wobec proponowanego przebiegu przez Gminę Nasielsk korytarzy oznaczonych nr 4 i nr 6 – dodają urzędnicy.
Przebieg wariantów nr 4 i 6
Według inwestora, najlepszymi wariantami dla przebiegu szybkiej kolei będą te oznaczone numerami 4 i 6. Czwarta propozycja to linia kolejowa przebiegająca od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie przy wejściu do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i przechodząca tunelem pod CSP. Potem szlak trasowany jest w poziomie terenu w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin i przechodzi po zachodniej stronie stacji Nasielsk. Szlak ten łączy się z linią kolejową nr 9 w okolicy przystanku Kątne. Wariant ten omija przede wszystkim tereny cenne przyrodniczo w Topolinie, jak również tereny zurbanizowane w Skrzeszewie.
Szósta propozycja to szlak kolejowy przebiegający od stacji Warszawa Praga wzdłuż śladu linii kolejowej nr 9, biegnący następnie przez Legionowo w kierunku Chotomowa, gdzie wyłącza się tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. zaplanowała na I kwartał br. kolejne spotkania konsultacyjne z mieszkańcami, którzy będą mogli zapoznać się ze szczegółowymi rozwiązaniami i przekazać swoją opinię. Wnioski ze spotkań pozwolą wyłonić najlepsze rozwiązanie dla przyszłej inwestycji.