Problem z dostępnością komunikacji lokalnej dotyczy wielu miejsc w Polsce. Jednym z nich jest powiat nowodworski, który nadal nie ma zorganizowanej komunikacji autobusowej obejmującej cały powiat. Zaradzić temu chce radna Anna Małecka, która zaproponowała kilka rozwiązań odnośnie poprawy komunikacji publicznej na terenie powiatu.
W lutym wojewoda mazowiecki podpisał umowy z przedstawicielami samorządów i związku powiatowo-gminnego z województwa mazowieckiego na objęcie w 2023 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na ich mocy samorządy otrzymały dopłatę o łącznej wysokości ponad 2,3 mln zł na uruchomienie połączeń lokalnych. Wśród beneficjentów znalazły się powiaty ościenne: legionowski i pułtuski, wsparcia finansowego nie otrzymał natomiast powiat nowodworski, ponieważ władze nawet nie złożyły wniosku o dofinansowanie.
W rozmowie z Tygodnikiem Nowodworskim, starosta Krzysztof Kapusta skomentował brak zainteresowania programem dofinansowań. Przyznał on, że powiatowy transport byłby nieopłacalny ze względu bliskość stolicy i dobrze skomunikowaną linię kolejową z Warszawą. Dodał, że większość gmin organizuje transport publiczny we własnym zakresie. W najgorszym położeniu znajduje się obecnie gmina Leoncin, w której występuje mała ilość połączeń autobusowych. I właśnie o takie miejsca chce walczyć radna Anna Małecka w celu zmniejszenia skali wykluczenia komunikacyjnego.
Walka o autobusy
Radna Anna Małecka złożyła interpelację, która ma skłonić starostwo do konkretnych działań, mających na celu rozwiązanie problemu z funkcjonowaniem komunikacji publicznej. Obecnie, po likwidacji od 1 marca dwóch linii Polonusa, wielu mieszkańców powiatu nowodworskiego ma trudności z dojechaniem do pracy, szkoły czy przychodni. Radna w swoim wniosku prosi o:
- przeprowadzenie analizy dotyczącej siatki połączeń komunikacji publicznej na terenie powiatu nowodworskiego i stworzenie mapy transportowej, aby określić obszary tzw. “białych plam komunikacyjnych”.
- rozważenie zorganizowania przez powiat nowodworski powiatowych przewozów autobusowych, na wzór powiatowej komunikacji lokalnej, która od wielu lat funkcjonuje w powiecie legionowskim (4 bezpłatne linie autobusowe).
- utworzenie związku powiatowo-gminnego, w skład którego, oprócz powiatu nowodworskiego, weszłyby zainteresowane gminy naszego powiatu i powiatów ościennych.
Radna chce, żeby powiat nowodworski poszedł w ślady związku powiatowo-gminnego Grodziskie Przewozy Autobusowe, który na rozwój komunikacji autobusowej w regionie, pozyskał w tym roku łącznie ponad 22 mln zł. Zdaniem Małeckiej utworzenie podobnego związku pozwoliłoby w łatwiejszy sposób uzyskać środki z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych niż dla pojedynczej jednostki samorządowej. Dodatkowo poszerzyłoby to współpracę powiatu nowodworskiego i okolicznych gmin, a także byłoby działaniem prorozwojowym dla całego regionu.
Wstępny plan opracowany przez radną zakłada utworzenie jednej lub dwóch linii łączących miejscowości, których mieszkańcy najbardziej doświadczają codziennych trudności z dojazdem do pracy, szkół ponadpodstawowych, przychodni i szpitali. Po utworzeniu w/w linii byłaby możliwość wystąpienia z wnioskiem do wojewody mazowieckiego o dopłatę dla utworzonych linii na 2024 rok z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Czy starostwo pochyli się nad propozycjami radnej i problemami mieszkańców? Anna Małecka twierdzi, że była wielokrotnie zapewniana przez starostę o tym, że powiat jest otwarty na sugestie, zmiany, współpracę oraz że dołoży wszelkich starań, by rozwiązać problem funkcjonowania komunikacji publicznej. Czas jednak pokaże, czy słowa zamienią się w czyny.