Od lipca 2022 r. trwają prace związane z opracowaniem przebiegu zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW), ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdradziła już planowany przebieg “dużej” obwodnicy. Trasa ma połączyć drogi S7, planowanej S10, A2 i S8.

Powrócił wariant poprowadzenia OAW po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50. To efekt ogromnego zainteresowania społecznego w sprawie szczegółów projektu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Jak informuje GDDKiA, w związku z podjętymi pracami wpłynęło ponad 5 tysięcy wniosków i opinii, a także pism ze strony jednostek samorządu terytorialnego. Wcześniej pomysł porzucono m.in. ze względu na odległość od Warszawy oraz konieczność budowy dodatkowej drogi, która byłaby nieodpłatną, ogólnodostępną alternatywą dla autostrady.

Wariant przebiegu zachodniej części OAW

Wariant wytyczenia Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50 umożliwiłby wykorzystanie istniejącego pasa drogowego DK50. – Zmiana szeregu uwarunkowań w tym formalnych dla dróg publicznych daje szersze spektrum możliwości trasowania dróg. Dlatego zdecydowaliśmy przeanalizować również i ten wariant, nie zamykając się na racjonalne rozwiązania –czytamy w komunikacie GDDKiA.

Aktualnie, dla dotychczasowych wariantów, biura projektowe są w toku pozyskiwania informacji środowiskowych w ramach inwentaryzacji przyrodniczej. Opracowywane są też prognozy ruchu. Po ich zatwierdzeniu, kolejnym krokiem będzie weryfikacja założeń wstępnych przekroju poprzecznego obwodnicy, która da odpowiedź jaki przekrój będzie zastosowany. Tożsamy zakres prac będzie wykonany dla wariantu w śladzie DK50 – poinformowała GDDKiA.

Prace nad tym wariantem maja potrwać do końca 2024 roku. – Ostateczna decyzja wskazująca najbardziej racjonalny i możliwy do wykonania przebieg tej inwestycji nastąpi w chwili wydania decyzji środowiskowej. Na ten moment pracujemy, aby etap planistyczny był dobrze przygotowany i przepracowany

Advertisement
– zaznaczyli drogowcy.

fot. GDDKiA

Wschodnia część OAW na razie tylko w planach

Jak informuje GDDKiA, dla fragmentów wschodniej obwodnicy od drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy, z przejściem przez Wisłę w rejonie Góry Kalwarii i dalej do drogi ekspresowej S17, autostrady A2 i drogi ekspresowej S8 na wschód od Warszawy, a następnie do drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy, nie rozpoczęto jeszcze prac przygotowawczych.

Dopiero po zapewnieniu środków finansowych na prace przygotowawcze będziemy mogli rozpocząć kolejne działania, tj. ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawców STEŚ. Program inwestycyjny jest gotowy czeka na zielone światło. W tym przypadku obligatoryjnie w ramach prac projektowych analizą objęty zostanie wariant w śladzie istniejącej DK50. Do tego czasu nie są prowadzone żadne prace projektowe dla tej części OAW – podkreśla GDDKiA.

Advertisement