
Temat zarządzania Cmentarzem Komunalnym w Nowym Dworze Mazowieckim stał się przedmiotem dyskusji wśród władz miasta na wtorkowej sesji Rady Miasta. W centrum debaty znalazł się problem finansowania oraz zarządzania kosztami utrzymania cmentarza. Przedstawiona była propozycja, aby burmistrzowi powierzyć kompetencje w zakresie ustalania cennika opłat cmentarnych, a nie jak było to do tej pory Radzie Miasta.
Dyskusja na sesji rozpoczęła się od wystąpienia dyrektora Miejskiego Zakładu Oczyszczania Mariusza Pruska, który zwrócił uwagę, że obecnie koszty zarządzania i utrzymania cmentarza są zbilansowane wpływami z opłat. Cennik obowiązuje od 2019r., jednak od tego czasu nie podniesiono stawek, co może stanowić problem w kontekście przyszłych inwestycji w nekropolię.
Na tę chwilę koszt utrzymania i zarządzania cmentarzem bilansują się mniej więcej z wpływami które mamy w aktualnym cenniku. cennik jest uchwalony uchwałą z 2019 roku. natomiast w tym roku wybudowaliśmy kolejne groby murowane i koszt wybudowania w tym roku grobu to 3000zł i (tak jak w cenniku).
Następne groby, które będziemy sprzedawać w kwaterze „B” – będziemy musieli zastanowić się nad pewnymi regulacjami cennikowymi. Nie można sprzedawać grobu, gdy koszt jego budowy jest na tym samym poziomie. Od 2019 roku ceny były nie zmieniane i pewnie będziemy musieli się nad tym pochylić. Moja propozycja jest taka żeby powierzyć burmistrzowi kompetencje w zakresie ustalania cennika opłat na cmentarzu komunalnym. – powiedział dyrektor Mariusz Prusek.
W swojej wypowiedzi dyrektor podkreślił, że powierzenie burmistrzowi Sosińskiemu kompetencji w ustalaniu cennika, pozwoliłoby na elastyczniejsze działanie, lepszą adaptację do bieżących kosztów i większą autonomię w zarządzaniu technicznymi aspektami, jak np. wymiana tablic informacyjnych.
Burmistrz dystansował się wobec przyjęcia odpowiedzialności za ustalanie cen, choć jak stwierdził w ramach bieżącej współpracy z MZO wysłuchuje sugestii dyrektora. Zwrócił uwagę, że zarządzanie cmentarzem wymaga poświęcenia większej uwagi oraz inwestycji w infrastrukturę, w tym planowaną budowę drogi cmentarnej, co uczyniłoby to miejsce bardziej funkcjonalnym dla mieszkańców.
Jeżeli ten cmentarz faktycznie ma odgrywać jakąś rolę w znaczeniu utrzymania MZO, to powinniśmy poświęcić mu trochę więcej czasu i trochę więcej pieniędzy. zająć się zagospodarowaniem, zbudować tę nieszczęsną drogę i sprawić też to, żeby te miejsce też będzie chętniej wybierane. – mówił burmistrz Sebastian Sosiński.
Rada Miasta: Kwestia Spójności w Podejmowaniu Decyzji
Radny Michał Świokło zwrócił uwagę na brak jednolitego podejścia w regulacji opłat za korzystanie z infrastruktury miejskiej, wskazując na odmienność procedur między cmentarzem, a targowiskiem. Podkreślił, że przekazanie kompetencji burmistrzowi może powodować niespójność decyzji w zarządzaniu opłatami miejskimi.
Trochę brakuje mi tutaj pewnego rodzaju spójności... bo procedujemy nad uchwałą powierzającą kompetencję ustalania cen burmistrzowi w kontekście cmentarza. Cofając się o jeden krok, decydowaliśmy o opłacie targowej, gdzie kompetencja leży po stronie rady. Czy staramy się przyjąć jakieś spójne podejście do kwestii regulowania tych cen? Dlaczego, różnica cmentarz a targowisko? Dlaczego nie staramy się aby te standardy obowiązywały we wszelkich podobnych tego typu sytuacjach? – mówił radny Michał Świokło.
Radny Świder podkreślił, że miasto wymaga zarządzania opartego na wiedzy i doświadczeniu fachowców, jak dyrektor Prusek, a nie politycznych kalkulacjach.
Chciałbym żeby na stanowisku burmistrza, burmistrzem był burmistrz menadżer, a nie burmistrz polityk. bo to niestety nie wychodzi wszystkim na dobre. Zastanówmy się czy my w ogóle tego chcemy, z pełną konsekwencją. Bo jeżeli mamy ustalać ceny to na jakiej podstawie? Jak mamy brać odpowiedzialność, nie mając wystarczającej wiedzy taką jaką posiada dyrektor MZO? Będziemy musieli za każdym razem konsultować i wertowali wszystkie sytuacje z jakimi mamy do czynienia? – mówił Świder.
Wyraził obawy co do powierzenia decyzji o cenniku radnym, którzy nie mają bezpośredniej wiedzy o kosztach i praktycznych aspektach zarządzania cmentarzem.
Po ożywionej debacie projekt uchwały nie uzyskał wystarczającego poparcia, co oznacza, że kompetencje ustalania opłat na cmentarzu pozostają w gestii Rady Miasta. Burmistrz Sebastian Sosiński zadeklarował, że nadal będzie działał w porozumieniu z kierownikami i dyrektorami jednostek miejskich, ale decyzje cenowe w kontekście cmentarza pozostaną w gestii radnych.
Co byłoby lepsze dla mieszkańców, czas pokaże.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie