
Nowe rozkłady jazdy Nowodworskiej Komunikacji Autobusowej są już dostępne. Zmiany obejmują m.in. nowe trasy i częstsze kursy. Poznaj szczegóły w artykule, który wyjaśnia, jak powstał nowy system i co wpłynęło na decyzje w tej sprawie. Zaktualizowany rozkład jazdy w artykule.
Nowodworska Komunikacja Autobusowa (NKA) to projekt, który zyskał duże zainteresowanie wśród mieszkańców Nowego Dworu Mazowieckiego. W ostatnich dniach opublikowano nowe rozkłady jazdy, a w odpowiedzi na nie, zarówno twórcy NKA, jak i przedstawiciele władz miasta, otrzymali liczne uwagi i komentarze od mieszkańców. Kacper Pawelczyk, społeczny doradca burmistrza ds. transportu, w swoim komunikacie na mediach społecznościowych podkreśla, że wszystkie głosy są dla nich cenne, a każda uwaga jest analizowana, niezależnie od formy, w jakiej została wyrażona.
Aktualne rozkłady jazdy NKA znajdziesz TUTAJ
Skierowali Państwo do nas - twórców NKA jak i włodarzy miasta, wiele uwag, komentarzy, ocen. Każdą bierzemy pod uwagę, a wszystkie przypadki będziemy analizować, nawet te wyrażone w sposób daleko idący od kulturalnego. - zaczyna swój komunikat Kacper Pawelczyk.
Kacper Pawelczyk w swoim komunikacie na mediach społecznościowych wyjaśnia, że nowy system komunikacji miał na celu znalezienie kompromisu między różnorodnymi oczekiwaniami mieszkańców, co wiązało się z koniecznością wprowadzenia zmian w porównaniu do dotychczasowego systemu transportowego w Nowym Dworze Mazowieckim.
Prace nad Nowodworską Komunikacją Autobusową rozpoczęły się od szerokiego zbierania opinii od mieszkańców. Wszystko zaczęło się od ankiet. W ankiecie preferencji komunikacyjnych wzięło udział 692 osoby, a dodatkowo odbyły się dwie Debaty Komunikacyjne, podczas których zbierano opinie "na żywo". Przez cały czas analizowano także nadesłane komentarze, a także organizowano spotkania bezpośrednie z mieszkańcami. Brano również pod uwagę głosy w formie e-maili po każdej debacie, analizowano komentarze w mediach społecznościowych. Kacper Pawelczyk zwraca uwagę, że wszystkie zebrane głosy stanowiły próbę stworzenia systemu, który stanowiłby kompromis dla jak najszerszej grupy mieszkańców.
Mogę spokojnie powiedzieć - próba badawcza oscyluje w okolicach 1000 osób. NKA została stworzona jako konsensus wszystkich złożonych głosów. Konsensus - czyli wypośrodkowanie potrzeb. Tematyka komunikacyjna jest na tyle nieszczęśliwa, że oddziałuje na każdego, ale nigdy każdego nie zadowoli. – mówi Kacper Pawelczyk.
Z tego względu, proces tworzenia NKA opierał się na konsensusie, czyli wypośrodkowaniu różnych potrzeb, co w rezultacie pozwoliło na zaprojektowanie systemu, który wprowadza zmiany, na które czekała znaczna część mieszkańców.
Nowy system transportowy w Nowym Dworze Mazowieckim wprowadza zmiany w organizacji tras i częstotliwości kursów. Według wyników ankiety, aż 76,59% ankietowanych stwierdziło, że dotychczasowa komunikacja miejska nie spełniała ich oczekiwań. Co ciekawe, 79% osób, które były zadowolone z dotychczasowego systemu, wyraziły chęć zmiany na system oparty na częstszych kursach i krótkich trasach skomunikowanych ze sobą. W odpowiedzi na te oczekiwania, w NKA wprowadzono częstsze kursy, które łączą różne części miasta.
Jak czytamy dalej, kolejnym istotnym elementem przy tworzeniu NKA była analiza odległości, jaką mieszkańcy są gotowi pokonać na dojście do przystanku. Z wyników ankiety wynika, że średnia maksymalna odległość, jaką respondenci są gotowi pokonać, to 495 metrów. Kacper Pawelczyk zaznacza, że w większości przypadków udało się spełnić tę oczekiwaną odległość, zarówno w Modlinie Starym (przystanek Kopernika - przystanek Czarnieckiego), jak i na Osiedlu Młodych (Młodzieżowa Kościół - Rondo pod Dębami). Jednakże są miejsca, które wymagają dalszych usprawnień, co będzie analizowane w kolejnych etapach wdrażania systemu.
Społeczny doradca Burmistrza wskazuje, że obecnie NKA jest w fazie pilotażowej, a zaprezentowany system jest wersją „podstawową” z jednym dodatkowym porannym kursem N1.
To jest moment, kiedy musimy zweryfikować Państwa przyzwyczajenia na gruncie. – napisał Pawelczyk.
Oznacza to, że nowe połączenia muszą zostać ocenione przez pasażerów, aby sprawdzić, czy wprowadzone zmiany rzeczywiście odpowiadają ich potrzebom.
Jako przykład takiej zmiany, Pawelczyk wskazuje wprowadzenie przesiadek w niektórych liniach, na przykład w trasach Osiedle Młodych – Okunin czy Modlin Twierdza – Okunin. Choć mieszkańcy wyrazili gotowość do korzystania z przesiadek, Pawelczyk podkreśla, że każda zmiana wymaga sprawdzenia w praktyce, czy przesiadki są rzeczywiście wygodne i efektywne dla pasażerów.
Mieszkańcy, którzy wyrazili swoje opinie na temat nowego systemu, zostali uwzględnieni w analizie, a ich uwagi są cenne.
Cieszą pozytywne komentarze, ale cieszą też te mniej pozytywne, bo wskazują one w znacznej większości na kwestie, na które od strony przetargowej jesteśmy gotowi. – mówi Pawelczyk.
Od połowy czerwca władze miasta zamierzają rozpocząć badanie satysfakcji mieszkańców, aby dowiedzieć się, jak oceniają oni nowy system i czy potrzeba wprowadzenia dalszych usprawnień. Wprowadzenie nowego rozkładu jazdy to dopiero początek zmian, które mają na celu jak najlepiej dopasować ofertę Nowodworskiej Komunikacji Autobusowej do realnych potrzeb mieszkańców. Władze miasta deklarują pełną otwartość na dalsze działania.
Jak zapewnia Pawelczyk w swoim wpisie, już teraz władze dysponują narzędziami umożliwiającymi bieżące monitorowanie liczby pasażerów korzystających z NKA. Dzięki temu możną reagować na zmieniające się potrzeby komunikacyjne mieszkańców. Władze deklarują gotowość na rozwój siatki połączeń, jeśli okaże się to potrzebne.
Możliwe, że wiele obaw związanych ze zmianami okaże się nie mieć odzwierciedlenia w rzeczywistości. Z drugiej zaś strony, jeśli pojawią się konkretne kwestie wymagające korekty, miałyby być wdrożone. Dopiero codzienna praktyka i rzeczywiste użytkowanie nowego rozkładu jazdy pokażą, które rozwiązania działają najlepiej, a które będą wymagały dalszych usprawnień.
Ponadto, władze zapowiadają pierwsze zmiany mające na celu lepsze skomunikowanie miasta z kolejami. Wśród propozycji znajduje się opóźnienie o około 10 minut ostatniego kursu linii N2 z Dzielnicy Przemysłowej, aby umożliwić wygodniejsze przesiadki na pociągi odjeżdżające z PKP Modlin. Drugą planowaną zmianą jest przyspieszenie jednego z kursów linii N1. Dzięki temu mieszkańcy Twierdzy Modlin będą mogli zdążyć na popularny poranny pociąg RE90 w kierunku Warszawy.
Oprócz tego, linia N3 zawiezie mieszkańców na PKP Modlin, gdzie dostaną się na pociągi lotniskowe. Z kolei N1 dowiezie nowodworzan na stację PKP Nowy Dwór Maz., gdzie można się przesiąść do pociągów łączących miasto z przystankiem Warszawa Gdańska. Dodatkowo, Kacper Pawelczyk zapewnia dogodne przesiadki w szczytowe kursy linii L41 oraz L7, która ruszy od maja, tworząc nowe możliwości komunikacyjne dla mieszkańców.
Władze miasta i operator NKA podkreślają, że dostosowywanie rozkładów jazdy to proces dynamiczny, który będzie uwzględniał opinie mieszkańców oraz realne potrzeby komunikacyjne. Wspólnie z Burmistrzem Sosińskim, Pawelczyk zapewnia, że władze miasta są otwarte na sugestie i gotowi do wprowadzenia dalszych zmian w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców.
Źródło: Wpis Kacpra Pawelczyka na Facebooku
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie