
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin zamknął 2024 rok ze stratą – choć wynik netto był nieznacznie ujemny, strata ze sprzedaży była większa niż w poprzednich dwóch latach.
Jak informuje portal pasazer.com , Modliński Port notuje straty. Choć wynik netto za 2024 rok był nieznacznie ujemny, to strata ze sprzedaży była wyższa niż w dwóch poprzednich latach. 22 lipca Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin opublikował sprawozdanie finansowe, z którego wynika, że miniony rok upłynął pod znakiem trudności, głównie za sprawą konfliktu z głównym przewoźnikiem – Ryanairem. Przypomnijmy, 8 lipca, irlandzka linia lotnicza Ryanair oraz Lotnisko Warszawa-Modlin podpisały długoletnią umowę strategiczną, która zakłada ponad trzykrotne zwiększenie ruchu pasażerskiego do 2030 roku – więcej na ten temat pisaliśmy wcześniej tutaj.
Zgodnie z zapisami wspomnianej umowy, lotnisko Warszawa-Modlin zobowiązuje się do rozbudowy infrastruktury. Lotnisko zobowiązało się do rozbudowy terminala i stanowisk postojowych dla samolotów, aby zapewnić co najmniej 4 nowe stanowiska odprawy pasażerów (dając łącznie 8) i 4 nowe stanowiska postojowe (zwiększając ich liczbę do 12) do września 2027 r. Rozwój infrastruktury ma umożliwić sprawną obsługę rosnącej liczby lotów i pasażerów.
Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że w 2024 roku port lotniczy w Modlinie obsłużył 2,7 mln pasażerów – to spadek o 20,7 proc. w porównaniu z 2023 rokiem i o 13,1 proc. względem roku 2019. W 2024 roku przeprowadzono blisko 15,7 tys. pasażerskich operacji lotniczych, co oznacza spadek o 21,2 proc. Niż w 2023 roku oraz o 14,1 proc. w porównaniu z 2019 rokiem.
Przychody ze sprzedaży osiągnęły 115 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 15 proc. Największy udział we wzroście miała działalność lotnicza – wpływy zwiększyły się o 44,5 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. To efekt wprowadzenia wyższych stawek opłat lotniskowych. Natomiast przychody z działalności lotniczej stanowiły 51 proc. całkowitych wpływów – o 10 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie spadły dochody z wynajmu powierzchni oraz opłat parkingowych.
Koszty działalności operacyjnej również osiągnęły rekordowy poziom, sięgając 122 mln zł, co oznacza wzrost o 17,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Największą część wydatków stanowią usługi obce – ich koszt wyniósł 59 mln zł, co oznacza wzrost niemal o 32 proc. Jak dalej informuje portal pasazer.com - spółka nie podała szczegółowego wyjaśnienia przyczyn wzrostu tych kosztów. Drugą co do wielkości pozycją są wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, które łącznie wyniosły 32 mln zł. Razem te dwie kategorie stanowią blisko 75 proc. całkowitych wydatków Mazowieckiego Portu Lotniczego.
Pozostałe przychody i koszty operacyjne zamknęły się dodatnim saldem wynoszącym 12,2 mln zł, dzięki wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego oraz rozwiązaniu rezerw. Mimo straty ze sprzedaży sięgającej kwoty 7,8 mln zł, Port Lotniczy zanotował zysk operacyjny w wysokości 4,2 mln zł. Po odjęciu 4,6 mln zł strat z operacji finansowych, Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin zakończył rok 2024 ze stratą brutto na poziomie 355 tys. zł. Po zapłaceniu podatku dochodowego w wysokości 57,6 tys. zł, ostateczny wynik finansowy pogłębił się, osiągając 412,5 tys. zł straty netto.
W wyniku poniesionej straty finansowej, pogorszeniu uległy wskaźniki rentowności i płynności Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Poziom zadłużenia, który sięga 50%, może utrudniać uzyskanie planowanych kredytów komercyjnych. Po zakończeniu roku obrotowego, na początku 2025 roku, samorząd województwa mazowieckiego dokapitalizował spółkę kwotą ponad 7 mln zł, umożliwiając spłatę kolejnej raty obligacji. Ze względu na ograniczony budżet, łączna wartość inwestycji realizowanych przez MPL w 2024 roku nie przekroczyła 1,6 mln zł.
Źródło: Krzysztof Loga Sowiński portal pasazer.com
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie