
Ryanair o ok. 30 proc. zredukuje swoją letnią siatkę połączeń w 2025 roku na lotnisku w Modlinie w porównaniu z 2024 rokiem. Zlikwidowanych zostało 11 tras a na 28 pozostałych zmieniona została częstotliwość lotów. Co powyższa sytuacja oznacza dla pasażerów?
Dotychczasowa długoletnia umowa (10-letnia) między lotniskiem w Modlinie a Ryanairem wygasła pod koniec 2023 roku. Od tego czasu władze lotniska prowadzą rozmowy w sprawie nowej umowy z irlandzkim przewoźnikiem.
Warto w tym miejscu dodać, że w 2023 roku lotnisko obsłużyło 3,4 mln pasażerów (ponad 80% stanowili klienci Ryanaira). W 2024 roku z usług portu skorzystało już niecałe 2,8 mln osób, a w 2025 roku liczba ta może według ekspertów spaść do najniższego poziomu od dekady.
Na podstawie dotychczasowej umowy między lotniskiem w Modlinie a przewoźnikiem w przypadku obsłużenia powyżej 3 mln pasażerów rocznie, ponosił on opłatę pasażerską w wysokości 5 zł. W obowiązującym od października 2023 roku taryfikatorze lotniska podstawowa opłata pasażerska wynosi 37 zł i spada w zależności od liczby osób obsłużonych przez daną linię. Na przykład przy przewiezieniu od 1 mln do 1,5 mln podróżnych linie płacą 14 zł. Za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału 1,5-2 mln przewoźnik płaci 10 zł. Jeśli linie przekroczą pułap ponad 2,5 mln odlatujących podróżnych, opłata spada do 6 zł.
Zarząd lotniska utrzymuje, że wprowadzenie nowych stawek musiało być przeprowadzone ze względu na uwzględnienie inflacji oraz inne koszty ponoszone przez port lotniczy w Modlinie. Władze lotniska podkreślają, że obecne stawki zostały urealnione po latach obowiązywania bardzo preferencyjnych kwot.
W wyniku braku porozumienia w sprawie zawarcia nowej umowy irlandzki przewoźnik zdecydował o zredukowaniu o ok. 30 proc. letniej siatki połączeń w 2025 roku na lotnisku w Modlinie w porównaniu z 2024 rokiem. Poniżej lista tras, które nie wrócą w lecie na lotnisko w Modlinie:
Goteborg,
Kowno,
Wiedeń,
Ryga,
Oslo-Torp,
Manchester,
Ateny,
Birmingham,
Leeds/Bradford,
Liverpool,
Walencja.
Dodatkowo Ryanair na 28 pozostałych trasach zmieni częstotliwość lotów.
Powyższy konflikt między irlandzkim przewoźnikiem a władzami lotniska rozbija się właśnie o różnicę w oczekiwaniach finansowych (wzrost stawek opłat lotniskowych), ale również w kwestiach rozbudowy lotniskowej infrastruktury na obiekcie w Modlinie. Już w drugiej połowie 2024 roku Ryanair zredukował swoją zimową siatkę połączeń o około 50 proc.
Obecnie Ryanair zdecydował się na przeniesienie części lotów (np. do Manchesteru czy Wiednia) z lotniska w Modlinie na lotnisko Chopina. W 2024 roku przewoźnik obsłużył na stołecznym lotnisku 381 tys. pasażerów, w tym ma być to ok. 500 tys.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie