
Pracownicy dopiero co powołanej, a należącej do miasta Nowy Dwór Mazowiecki spółki Miejski Zakład Oczyszczania (MZO) będą mieli swoich przedstawicieli w jej radzie nadzorczej, czyli w ciele kontrolującym działalność jej zarządu. Burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego, Sebastian Sosiński w drodze zarządzenia określił właśnie zasady wyborów członków tego ciała.
W piątek, 17 października 2025 r. burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego, Sebastian Sosiński wydał zarządzenie, w którym określił szczegółowe zasady wyborów członków rady nadzorczej dopiero co powołanej drogą uchwały, a należącej do miasta nowej spółki MZO. Ta powstała w wyniku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego działającego jeszcze kilka dni temu pod tą samą nazwą. Ten nowy podmiot póki co nie został jeszcze zarejestrowany.
Co ważne, w akcie prawa miejscowego mówiącego o regułach obowiązujących podczas wyborów do rady nadzorczej nowej nowodworskiej spółki prawa handlowego jest wprost wskazane, że jej pracownicy będą mieli swoich reprezentantów w jej radzie nadzorczej. Dzięki temu transparentność działania tego nowego bytu prawnego zostanie zwiększona, a zatrudnieni w nim pracownicy zyskają wpływ na kluczowe decyzje podejmowane przez zarząd.
Zgodnie z burmistrzowskim zarządzeniem, wybory członków rady nadzorczej spółki miejskiej MZO powinny odbyć się w możliwie najkrótszym czasie po powstaniu spółki w organizacji. Czynne prawo wyborcze będzie przysługiwało wszystkim pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, którzy otrzymali informację o przejściu do nowo powstałej spółki. Bierne prawo wyborcze, czyli możliwość kandydowania, będzie przysługiwało również pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, z wyjątkiem dyrektora, osób pełniących funkcje w zakładowej organizacji związkowej oraz członków komisji wyborczej.
Wybory zostaną przeprowadzone przez komisję wyborczą powołaną podczas ogólnego zebrania pracowników. Komisja będzie składa się z 3 osób i wybierze spośród siebie prezydium, w skład którego wejdą przewodniczący, wiceprzewodniczący oraz sekretarz. Zadania komisji obejmą m. in. sprawdzanie uprawnień kandydatów, sporządzanie list wyborczych, przeprowadzanie głosowania oraz ogłoszenie wyników.
Każdy pracownik posiadający czynne prawo wyborcze może zgłosić kandydata na członka rady nadzorczej spółki MZO. Zgłoszenie musi być dokonane na piśmie i zawierać imię, nazwisko, datę urodzenia kandydata oraz jego pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na kandydowanie. Lista kandydatów zostanie sporządzona alfabetycznie i ogłoszona na tablicy ogłoszeń na 2 dni przed wyborami.
Głosowanie odbędzie się w siedzibie spółki. Każdy uprawniony pracownik odda swój głos osobiście, stawiając znak „x” przy nazwisku wybranego kandydata. Głosowanie będzie tajne, a karty do głosowania wrzucane będą do opieczętowanej urny. Komisja wyborcza będzie nadzorowała cały proces, zapewniając jego zgodność z regulaminem.
Po zakończeniu głosowania komisja wyborcza sporządzi protokół zawierający dane dotyczące liczby uprawnionych do głosowania, liczby osób głosujących, liczby głosów ważnych i nieważnych oraz liczby głosów oddanych na poszczególnych kandydatów. Wybory uzna się za ważne, jeśli w głosowaniu uczestniczyło co najmniej 50 procent uprawnionych pracowników. Kandydaci z największą liczbą głosów zostają wybrani do rady nadzorczej.
Pracownicy mają prawo odwołać wybranego członka rady nadzorczej przed upływem kadencji. Wniosek o odwołanie musi być poparty przez co najmniej 20 procent z nich. Procedura odwołania jest analogiczna do procedury wyboru, przy czym decydująca jest pierwsza tura głosowania.
Zgodnie z regulaminem, koszty związane z organizacją wyborów obciążą rachunek nowo powstałej spółki MZO.
Od 1 listopada 2025 r. Miasto Nowy Dwór Mazowiecki obejmie 100 procent udziałów w kapitale zakładowym tej nowej spółki, który zostanie pokryty z majątku miasta. W skład tego wkładu majątkowego wejdą mienie pozostałe po likwidacji zakładu budżetowego, zgodnie z bilansem sporządzonym na dzień przekształcenia oraz nieruchomości stanowiące własność miasta Nowy Dwór Mazowiecki, na które ustalono prawo trwałego zarządu na rzecz likwidowanego zakładu. Miasto Nowy Dwór Mazowiecki jako stuprocentowy udziałowiec zachowa pełną kontrolę nad funkcjonowaniem i rozwojem spółki, co zapewni realizację potrzeb lokalnej społeczności. W wyniku przekształcenia spółka przejmie wszystkie prawa i obowiązki związane z dotychczasową działalnością zakładu budżetowego, w tym należności i zobowiązania. Co ważne, dotychczasowi pracownicy zakładu przejdą do spółki przy zachowaniu ciągłości stosunków pracy. Funkcję dyrektorską w tej nowej spółce zachowa Mariusz Prusek, obecny dyrektor samorządowego zakładu budżetowego MZO. Prezesem zarządu tej nowej nowodworskiej spółki ma zostać Janusz Dąbrowski, obecny prezes zarządu nowodworskiej spółki wodociągowo-kanalizacyjnej. Ma on pełnić tę funkcję nieodpłatnie. Rada nadzorcza kontrolująca działalność zarządu tej nowej spółki ma się składać z 3 osób. Kto to będzie, na ten moment jeszcze nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że jednym z tych członków zostanie któryś z jej pracowników.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie