
Czy Nowodworska Komunikacja Autobusowa wróci do gry? Miasto szykuje się do nowego przetargu i zaprasza firmy do rozmów. Co się zmieni? Jakie warunki musi spełnić przyszły operator? W artykule znajdziesz też PROPONOWANE trasy, linie, przystanki i kursy NKA w nowym wydaniu.
W związku z planowanym ogłoszeniem przetargu na obsługę komunikacji autobusowej w Nowym Dworze Mazowieckim, miasto rozpoczęło procedurę wstępnych konsultacji rynkowych. To działanie ma pomóc w dokładnym przygotowaniu dokumentacji przetargowej i dopasowaniu warunków zamówienia do realiów rynkowych.
O przerwanych przygotowaniach, o przeprowadzeniu tzw. Wstępnych Konsultacji Rynkowych z potencjalnymi wykonawcami, nowych działaniach konsultacyjnych, przyszłych spotkaniach i rozmowach oraz planowaniu przeprowadzenia ankiety pisaliśmy wcześniej TUTAJ
Warto zaznaczyć, że nie jest to finalny i ostateczny projekt. Władze decyzję podejmą po przeprowadzeniu ankiet, konsultacji i spotkań z mieszkańcami, o których pisaliśmy wcześniej.
Jak informuje Urząd Miejski, celem konsultacji jest pozyskanie od potencjalnych wykonawców informacji technicznych, organizacyjnych, ekonomicznych oraz prawnych. Zdobyta wiedza zostanie wykorzystana do sformułowania takich elementów dokumentacji przetargowej, jak:
W konsultacjach wziąć mogły udział wszystkie zainteresowane podmioty branżowe. Zgłoszenia przyjmowane były do 9 maja drogą mailową. Spotkania będą natomiast miały formę indywidualnych rozmów lub wideokonferencji, w zależności od preferencji uczestników. Cały proces konsultacji ma zakończyć się do 30 maja br.
Samorząd w Biuletynie Informacji Publicznej przedstawił wstępny opis przedmiotu zamówienia, który określa główne założenia funkcjonowania miejskiej sieci autobusowej na najbliższe trzy lata. Zgodnie z planami NKA obejmie obsługę sześciu podstawowych linii autobusowych oznaczonych numerami:
W dokumentacji przewidziano także pięć wariantów opcjonalnych.
Zamówienie ma obejmować okres od 2025 do 2027 roku. W tym czasie wyłoniony w przetargu operator będzie odpowiedzialny za realizację usług zgodnie z ustalonymi parametrami jakościowymi, obejmującymi m.in. częstotliwość kursów, standardy taboru oraz punktualność.
Przedmiot zamówienia obejmuje kursowanie linii 7 dni w tygodniu przy konstrukcji rozkładu jazdy w formie cyklicznej. Poszczególne kursy realizowane będą w zależności od okresu tygodnia, w związku z czym wprowadza się następujące oznaczenia kursów:
Zamawiający opisując poszczególne terminy kursowania zaznacza, że powinno się sumować poszczególne terminy, co oznacza że kursy realizowane od poniedziałku do piątku (D) oraz codziennie (A) dla dni powszednich powinno traktować się jako sumę kursów D oraz kursów A. Analogicznie w pozostałych przypadkach.
Jednym z elementów systemu NKA ma być linia nr 50, której trasa będzie liczyła około 17,7 km. Linia ta zostanie uruchomiona w regularnym trybie, a jej rozkład jazdy oraz przebieg mają ułatwić mieszkańcom przesiadki na inne środki transportu - zarówno miejskie, jak i kolejowe.
Zgodnie z założeniami projektu:
Do obsługi połączeń wymagane będą pojazdy klasy MIDI - autobusy średniej wielkości, odpowiednie dla miejskiego charakteru trasy oraz częstotliwości kursów.
Duży nacisk położono na integrację linii 50 z innymi elementami transportu zbiorowego. Rozkład jazdy tej linii - lub alternatywnie linii nr 52 - ma być przygotowany w taki sposób, by umożliwiać dogodne przesiadki do autobusów linii ZTM L41, kursujących z kierunku Twierdzy Modlin.
Kluczowymi punktami przesiadkowymi mają być przystanki:
Szczególną uwagę poświęcono koordynacji przesiadek na stacji PKP Nowy Dwór Mazowiecki, gdzie rozkład jazdy autobusów ma zapewniać rezerwę czasową od 3 do 5 minut przed odjazdem pociągu. Symulacja rozkładów wykazała, że przyjazd autobusu o godzinie XX:50 od strony Twierdzy Modlin pozwala pasażerom na przesiadkę na pociągi w kierunku:
Dodatkowo, po zakończeniu kursu przy "Rondzie pod Dębami", autobus może ponownie dotrzeć na stację PKP około godziny XX:05, co z kolei umożliwia:
W dokumencie czytamy, że kursy powinno realizować się w cyklach - co 60/120 minut. Rozkład jazdy przy założeniu powyższych wytycznych powinien zawierać podjazd na przystanek PKP Nowy Dwór Mazowiecki od strony Modlina Twierdzy w następującym schemacie:
Przyjazd na PKP Nowy Dwór Mazowiecki (od strony Modlina Twierdzy - 29 Listopada pętla) | Termin kursowania: |
4:50 | D |
5:50 | D |
6:50 | D |
7:50 | D |
9:50 | D |
11:50 | A |
13:50 | D |
14:50 | D |
15:50 | A |
16:50 | A |
17:50 | D |
18:50 | D |
20:50 | D |
21:50 | A |
22:50 | A |
Nazwa przystanku | km |
Rondo pod Dębami | 0,0 |
Rotmistrza Witolda Pileckiego | 0,4 |
Wojska Polskiego II | 0,6 |
Wojska Polskiego I | 1,1 |
Morawicza | 1,6 |
Morawicza CH | 2,0 |
PKP NDM | 2,2 |
Paderewskiego Przychodnia | 2,9 |
Warszawska Park | 3,3 |
Warszawska UM | 3,7 |
Warszawska CH | 4,5 |
Chłodnia | 6,1 |
Ledóchowskiego Kasyno Oficerskie | 7,3 |
Ks. Poniatowskiego | 7,7 |
29 Listopada Pętla | 8,6 |
postój techniczny /zmiana tablic relacyjnych/ | |
29 Listopada Pętla | 8,6 |
Ks. Poniatowskiego | 9,5 |
Ledóchowskiego Kasyno Oficerskie | 9,9 |
Chłodnia | 11,4 |
Warszawska CH | 13,0 |
Warszawska UM | 13,8 |
Warszawska Park | 14,2 |
Paderewskiego Przychodnia | 14,6 |
PKP NDM | 15,3 |
Morawicza CH | 15,5 |
Wojska Polskiego I | 16,0 |
Wojska Polskiego II | 16,5 |
Rotmistrza Witolda Pileckiego | 17,3 |
Rondo pod Dębami | 17,7 |
Istnieje możliwość rozpoczęcia dziennego rozkładu jazdy od tzw. "półkursu" oraz zakończenie pracy dobowej kolejnym "półkursem" do przystanku wskazanego jako miejsce "postoju technicznego".
Linia o charakterze pracowniczym i trasą o długości około 32,2 km. Proponowane 4 kursy codziennie (A): dostosowane do czasu pracy zakładów w dzielnicy przemysłowej (tzn. dowóz i odbiór pracowników ze zmian na godz. 6:00, 14:00, 18:00, 22:00) – dojazd na ul. Graniczną nie później niż 15 min przed w/w godziną.
Nazwa Przystanku | km | |
29 Listopada Pętla | 0,0 | |
Chrzanowskiego ll | 0,6 | |
Chrzanowskiego l | 1,1 | |
Ledóchowskiego, Kasyno Oficerskie | 1,6 | |
Chłodnia | 2,8 | |
Dworcowa | 3,4 | |
Kopernika | 4,1 | |
Warszawska UM | 7,0 | |
Warszawska Park | 7,4 | |
Paderewskiego Przychodnia | 7,9 | |
PKP NDM | 8,6 | |
Akacjowa nż | 9,3 | |
Miodowa | 9,9 | |
Wojska Polskiego (Łęczna) nż | 10,3 | |
Wojska Polskiego I | 10,8 | |
Leśna CH | 11,5 | |
Okunin Straż | 12,9 | |
Nowołęczna nż | 13,3 | |
Towarowa nż | 13,6 | |
Przemysłowa ZEC | 14,6 | |
Graniczna Pętla | 16,1 | |
postój techniczny /zmiana tablic relacyjnych/ |
| |
Graniczna Pętla | 16,1 | |
Przemysłowa ZEC | 17,6 | |
Towarowa nż | 18,6 | |
Nowołęczna nż | 18,9 | |
Okunin Straż | 19,3 | |
Leśna CH | 20,7 | |
Wojska Polskiego I | 20,9 | |
Wojska Polskiego III nż | 21,5 | |
Długa II nż | 22,0 | |
Miodowa | 22,3 | |
Długa I nż | 22,8 | |
PKP NDM | 23,6 | |
Paderewskiego Przychodnia | 24,3 | |
Warszawska Park | 24,8 | |
Warszawska UM | 25,2 | |
Kopernika | 28,1 | |
Dworcowa | 28,8 | |
Chłodnia | 29,4 | |
Ledóchowskiego Kasyno oficerskie | 30,6 | |
Chrzanowskiego l | 31,1 | |
Chrzanowskiego ll | 31,6 | |
29 Listopada, Pętla | 32,2 |
Nie istnieje możliwość rozpoczęcia dziennego rozkładu jazdy od tzw. "półkursu" oraz zakończenie pracy dobowej kolejnym "półkursem" do przystanku wskazanego jako miejsce "postoju technicznego".
Linia o długości trasy około 21,8 km. Cykliczność przejazdów w takcie 60 minut. 8 kursów codziennie (A), 3 kursów od poniedziałku do soboty oprócz świąt (E). Kursy skomunikowane z pociągami Kolei Mazowieckich odjazd pociągu pełna godzina +09 minuty (xx+09).
Przyjazd na przystanek Dworcowa zapewniający sprawną przesiadkę na pociąg z zachowaniem minimum 5-7 minut. Symulacja rozkładu jazdy autobusów w korelacji z rozkładem jazdy pociągów wykazuje, iż godzina przyjazdu na przystanek Dworcowa XX:09 minut od strony Twierdzy Modlin jest optymalna. Minutowy postój i dalsza jazda po minucie gwarantuje dowóz pasażerów na pociągi w kierunku Warszawy Centralnej RL (XX:14) oraz odbiór z pociągów RL (XX:46).
Rozkład jazdy linii 50 lub 52 powinien być sporządzony w sposób umożliwiający przesiadkę do autobusów linii ZTM L41 z kierunku od Twierdzy Modlin oraz zapewniający przesiadkę na połączenia NKA z linii L41 na przystankach: Urząd Miasta, Paderewskiego Przychodnia bądź PKP Nowy Dwór Mazowiecki.
W dokumencie czytamy, że rozkład jazdy przy założeniu powyższych wytycznych powinien zawierać podjazd na przystanek Dworcowa od strony Modlina Twierdzy w następującym schemacie:
Przyjazd na przystanek "Dworcowa" (od strony Modlina Twierdzy - 29 Listopada pętla) | Termin kursowania: |
5:09 | E |
6:09 | E |
7:09 | A |
8:09 | E |
9:09 | C |
10:09 | A |
14:09 | C |
15:09 | C |
17:09 | C |
19:09 | A |
21:09 | A |
Nazwa przystanku | km |
29 Listopada Pętla | 0,0 |
Chrzanowskiego ll | 0,6 |
Chrzanowskiego l | 1,1 |
Ledóchowskiego, Kasyno Oficerskie | 1,6 |
Chłodnia | 2,8 |
Dworcowa | 3,4 |
Kopernika | 4,1 |
Warszawska CH | 6,6 |
Warszawska UM | 7,4 |
Warszawska Park | 7,8 |
Paderewskiego Przychodnia | 8,3 |
Akacjowa I nż | 9,1 |
Miodowa | 9,5 |
Długa I | 9,9 |
PKP NDM | 10,7 |
postój techniczny /zmiana tablic relacyjnych/ | |
PKP NDM | 10,7 |
Miodowa | 11,6 |
Długa I | 12,0 |
Akacjowa II nż | 12,6 |
Paderewskiego Przychodnia | 13,5 |
Warszawska Park | 14,0 |
Warszawska UM | 14,4 |
Warszawska CH | 15,2 |
Kopernika | 17,7 |
Dworcowa | 18,4 |
Chłodnia | 19,0 |
Ledóchowskiego Kasyno Oficerskie | 20,2 |
Chrzanowskiego l | 20,7 |
Chrzanowskieqo ll | 21,2 |
29 Listopada, Pętla | 21,8 |
Istnieje możliwość rozpoczęcia dziennego rozkładu jazdy od tzw. "półkursu" oraz zakończenie pracy dobowej kolejnym "półkursem" do przystanku wskazanego jako miejsce "postoju technicznego".
Linia o długości trasy około 21,4 km, zapewniająca komunikację osiedla Modlin Stary. 5 kursów codziennie (A) 10 kursów od poniedziałku do piątku (D).
Częstotliwość kursowania w dni powszednie - w takcie 60 minut w godzinach szczytu (tj. odjazd z przystanku PKP Modlin między godziną 5:00, a godziną 10:59 oraz godziną 14:00, a 19:59 i godziną 21:00, a 22:59). Poza tym przewiduje się uruchomienie kursu po godzinie 12:00.
W dokumencie czytamy, że rozkład należy ustalić tak by nie dublowały przejazdy kursów linii nr 50, nr 52. Zaś sam rozkład jazdy winien być cykliczny. Pozwoli to na likwidacja przejazdów w jednym przedziale czasowym pozwoli na zapobieganie tworzeniu się dużych czasowych luk komunikacyjnych.
Nazwa przystanku | km |
PKP Modlin | 0,0 |
Mieszka l ,,na żądanie" | 0,7 |
Bronisławka ,,na żądanie" | 0,9 |
Żołnierzy Września ,,na żądanie" | 1,4 |
Czarnieckiego | 1,8 |
Kopernika | 2,3 |
Warszawska CH | 4,8 |
Warszawska UM | 5,6 |
Warszawska Park | 6,0 |
Modlińska Biblioteka | 6,3 |
Bohaterów Modlina | 6,6 |
Leśna | 8,3 |
Dębowa | 9,2 |
Dębowa Szkoła | 9,4 |
Okulickiego Poczta | 10,3 |
Młodzieżowa Kościół | 10,6 |
postój techniczny /zmiana tablic relacyjnych/ | |
Młodzieżowa Kościół | 10,6 |
Okulickiego Poczta | 11,3 |
Morawicza | 11,6 |
Dębowa Szkoła | 12,3 |
Dębowa | 12,5 |
Bohaterów Modlina | 15,1 |
Warszawska Park | 15,4 |
Warszawska UM | 15,8 |
Warszawska CH | 16,6 |
Kopernika | 19,1 |
Czarnieckiego | 19,6 |
Żołnierzy Września ,,na żądanie" | 20,0 |
Bronisławka ,,na żądanie" | 20,5 |
Mieszka I "na żądanie | 20,7 |
PKP Modlin | 21,4 |
Istnieje możliwość rozpoczęcia dziennego rozkładu jazdy od tzw. "półkursu" oraz zakończenie pracy dobowej kolejnym "półkursem" do przystanku wskazanego jako miejsce "postoju technicznego".
W dokumencie, zaznacza się, że przystanek "Młodzieżowa - Kościół" nie posiada zatoki, jest przystankiem na jezdni - w związku z czym przewidziany postój techniczny powinien być minimalny.
Linia o długość trasy zasadniczej około 9 km, trasa do przystanku Okunin, która kursuje przez Drogę Wojewódzką 631. Kursy poniedziałek – piątek (D): 3 kursy. Kursuje codziennie (A): 6 kursów.
Z dokumentu dowiadujemy się, że zamawiający dla obsługi połączeń linii 54 oraz 54a wymaga dla obydwóch linii jednego pojazdu. Linia wraz z linią 54a stanowią wzajemne uzupełnianie tj. w momencie, gdy kursuje linia 54a (zgodnie z wymaganiami dot. konstrukcji rozkładu na trasie), linia 54 nie kursuje, gdyż dojazd do/z Osiedla Okunin zapewniony jest linią 54a. Istnieje możliwość zrealizowania przejazdu tzw. półkursem w ramach linii 54a (do dzielnicy przemysłowej), zaś powrót jako linia 54, lub odwrotnie – jeśli wymaga tego sytuacja tj. kolejny kurs w relacji odwrotnej pozwoli na dowóz i odbiór pracowników z w/w godzin z przystanków na Dzielnicy Przemysłowej. Kursy skomunikowane z pociągami Kolei Mazowieckich odjazd pociągu z PKP NDM godzina +17 minuty (XX:17 - pociągi RL) zapewniający sprawną przesiadkę na pociąg z zachowaniem minimum 5 minut. (konieczność przejścia przejściem podziemnym na peron nr 1). Odbiór pasażerów z pociągów od strony Warszawy Gdańskiej XX:02. Wartością dodaną byłoby zorganizowanie rozkładu tak, by zapewnić zbliżone końcówki odjazdu/przyjazdu z linia 54a - celem łatwiejszego zapamiętania rozkładu jazdy przez podróżnych.
Nazwa przystanku | km |
Sportowa Basen | 0,0 |
Sportowa PKP | 0,3 |
Paderewskiego Przychodnia | 0,6 |
Modlińska Biblioteka | 0,8 |
Bohaterów Modlina | 1,1 |
Okunin Straż | 2,2 |
Strażacka | 4,2 |
postój techniczny /zmiana tablic relacyjnych/ | |
Strażacka | 4,2 |
Spokojna | 4,7 |
Okunin Straż | 6,7 |
Bohaterów Modlina | 7,9 |
Paderewskiego Przychodnia | 8,4 |
Sportowa PKP | 8,7 |
Sportowa Basen | 9,0 |
Przystanki "Okunin" nie posiadają zatoki, są przystankami na jezdni - w związku z czym przewidziany postój techniczny powinien być minimalny. Istnieje możliwość rozpoczęcia dziennego rozkładu jazdy od tzw. "półkursu" oraz zakończenie pracy dobowej kolejnym "półkursem" do przystanku wskazanego jako miejsce "postoju technicznego".
Linia o długość trasy około 13,9 km. Trasa do przystanku Okunin, kursuje przez Dzielnicę Przemysłową (jazda ul. Przemysłową i Graniczną) w godzinach zmian pracowniczych bez postoju na pętli. Kursuje codziennie (A): 4 kursy.
Zamawiający dla obsługi połączeń linii 54 oraz 54a wymaga dla obydwóch linii jednego pojazdu. Istnieje możliwość zrealizowania przejazdu tzw. półkursem w ramach linii 54a (do dzielnicy przemysłowej), zaś powrót jako linia 54, lub odwrotnie – jeśli wymaga tego sytuacja tj. kolejny kurs w relacji odwrotnej pozwoli na dowóz i odbiór pracowników z w/w godzin z przystanków na Dzielnicy Przemysłowej. Linia wraz z linią 54 stanowią wzajemne uzupełnianie tj. w momencie, gdy kursuje linia 54 (zgodnie z wymaganiami dot. konstrukcji rozkładu na trasie), linia 54a nie kursuje, gdyż dojazd do/z Osiedla Okunin zapewniony jest linią 54.Trasa do przystanków Okunin przez Dzielnicę Przemysłową (jazda ul. Przemysłową i Graniczną) w godzinach zmian pracowniczych bez postoju na pętli. Przejazd na Okunin. Wariant kursujący zgodnie z linią 51 (tzn. dowóz i odbiór pracowników codziennie ze zmian na godz. 6:00, 14:00, 18:00, 22:00) – dojazd na ul. Graniczną nie później niż 20 min przed w/w. Rozkład jazdy, bliźniaczo jak linii 54, winien zapewniać również, o ile to technicznie możliwe, kursy skomunikowane z pociągami Kolei Mazowieckich odjazd z PKP NDM godzina +53 minuty (XX:53) zapewniający sprawną przesiadkę na pociąg z zachowaniem minimum 5 minut. Wartością dodaną byłoby zorganizowanie rozkładu tak, by zapewnić zbliżone końcówki odjazdu/przyjazdu z linia 54 - celem łatwiejszego zapamiętania rozkładu jazdy przez podróżnych.
Nazwa przystanku | km |
Sportowa Basen | 0,0 |
Sportowa PKP | 0,3 |
Paderewskiego Przychodnia | 0,6 |
Modlińska Biblioteka | 0,8 |
Bohaterów Modlina | 1,1 |
Nowołęczna | 2,1 |
Towarowa | 2,4 |
Przemysłowa ZEC | 3,4 |
Graniczna Pętla | 4,9 |
Strażacka | 6,8 |
postój techniczny /zmiana tablic relacyjnych/ | |
Strażacka | 6,8 |
Spokojna | 7,3 |
Graniczna Pętla | 9,0 |
Przemysłowa ZEC | 10,5 |
Towarowa | 11,5 |
Nowołęczna | 11,8 |
Bohaterów Modlina | 12,8 |
Paderewskiego Przychodnia | 13,3 |
Sportowa PKP | 13,6 |
Sportowa Basen | 13,9 |
Miasto zaplanowało nie tylko podstawowy zakres usług, ale również szereg wariantów rozszerzenia oferty przewozowej. Zamówienia opcjonalne mają umożliwić elastyczne dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb mieszkańców.
Zamawiający dopuszcza możliwość uruchomienia nowych linii autobusowych oraz zwiększenia liczby kursów na istniejących trasach. W ramach pięciu scenariuszy opcji zaproponowano następujące zmiany:
OPCJA 1 – Dogęszczenie kursów na linii 50
Zakłada możliwość uruchomienia do 10 dodatkowych kursów dziennych typu „A”, co zwiększy częstotliwość połączeń na jednej z kluczowych tras komunikacyjnych miasta. Przy uwzględnieniu trasy linii 50 "OPCJA 1" dotyczy dogęszczenia kursów w założeniu: 10 kursów codziennie (A) Kursuje codziennie (A) od poniedziałku do niedzieli oraz w święta Rozkład jazdy byłby ustalony indywidualnie - dlatego też przy wycenie OPCJI 1 winno się uwzględnić użycie dodatkowego pojazdu. Zamawiający w ramach opcji będzie uprawniony do uruchomienia od 1 do 10 połączeń na linii, w ramach posiadanych środków finansowych.
OPCJA 2 – Nowa linia 50L
Propozycja uruchomienia nowej linii oznaczonej jako 50L, która mogłaby realizować do 10 kursów typu „A” dziennie. Linia ta mogłaby odciążyć główną linię 50 i rozszerzyć dostępność komunikacyjną w nowych lokalizacjach. OPCJA 2 - LINIA nr 50L linia pracownicza o długości trasy około 18,8 km. 10 kursów codziennie (A) od poniedziałku do niedzieli oraz w święta Zamawiający w ramach opcji będzie uprawniony do uruchomienia od 1 do 10 połączeń na linii, w ramach posiadanych środków finansowych.
Zapewnienie dojazdu i powrotu pracowników Lotniska Warszawa – Modlin. W godzinach 6:00, 7:00, 8:00, 14:00, 15:00, 16:00, 19:00, 20:00, 21:00, 22:00. Przyjazd na przystanek Lotnisko Warszawa Modlin na 10 minut przed pełną godziną (XX:50) postój na przystanku i odjazd godzina +10 minut (XX:10). Kursy, w stosunku do trasy Linii nr 50 pomijają przystanki: Pętla 29 listopada, Warszawska CH, PKP NDM.
Nazwa przystanku | km |
Rondo pod Dębami | 0,0 |
Rotmistrza Witolda Pileckiego | 0,4 |
Wojska Polskiego II | 0,6 |
Wojska Polskiego I | 1,1 |
Morawicza | 1,6 |
Morawicza CH | 2,0 |
Paderewskiego Przychodnia | 2,7 |
Warszawska Park | 3,1 |
Warszawska UM | 3,5 |
Chłodnia | 5,5 |
Ledóchowskiego Kasyno Oficerskie | 6,8 |
Chrzanowskiego I | 7,0 |
Chrzanowskiego II | 7,5 |
Lotnisko Warszawa - Modlin | 9,2 |
postój techniczny /zmiana tablic relacyjnych/ | |
Lotnisko Warszawa - Modlin | 9,2 |
Chrzanowskiego II | 10,9 |
Chrzanowskiego I | 11,4 |
Ledóchowskiego Kasyno Oficerskie | 11,7 |
Chłodnia | 12,9 |
Warszawska UM | 14,9 |
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.