
W rozmowie z Kurierem Nowodworskim, Kacper Pawelczyk, społeczny doradca burmistrza ds. transportu, zgłosił do Budżetu Obywatelskiego Mazowsza dwa projekty, które mają poprawić komunikację w Nowym Dworze Mazowieckim. Pierwszy z nich dotyczy budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Wojska Polskiego i Pileckiego, a drugi – budowy zatoki przystankowej przy centrum handlowym HIT. Obie inwestycje mają na celu poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu, a także komfort pasażerów komunikacji publicznej.
Kacper Pawelczyk, społeczny doradca burmistrza ds. transportu, zdradza szczegóły dwóch projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego Mazowsza. Choć projekty noszą jego nazwisko, w rzeczywistości to inicjatywy wynikające ze współpracy z innymi osobami zaangażowanymi w rozwój transportu w Nowym Dworze Mazowieckim.
– To nie są do końca moje pomysły, ponieważ projekt dotyczący sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i Pileckiego pierwotnie kilka lat temu składała Pani Anna Małecka, która jest Radną Powiatową. Wtedy ta argumentacja była taka, że nie ma aktualnych badań ruchu. Obecnie, jako że współpracujemy razem z Panią Anią na płaszczyźnie tej społecznej postanowiliśmy wspólnie, aczkolwiek pod moim nazwiskiem, ten projekt znowu wypuścić w świat, ponieważ w tym roku mamy realizowane badania ruchu między innymi na drogach wojewódzkich. Więc ten argument, dlaczego wcześniej ten projekt był odrzucony, teraz nie powinien się pojawić. – wyjaśnia Kacper Pawelczyk.
Pierwszy z projektów dotyczy budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i Pileckiego. Choć pierwotnie projekt ten zgłaszała kilka lat temu radna powiatowa Anna Małecka, Pawelczyk podjął decyzję o jego ponownym zgłoszeniu do Budżetu Obywatelskiego, tym razem w wyniku współpracy z panią Anną Małecką. Jak tłumaczy, projekt zyskał nowy wymiar, ponieważ obecnie realizowane są badania ruchu drogowego na drogach wojewódzkich, które są niezbędne do wdrożenia sygnalizacji. Wcześniej projekt był odrzucony z powodu braku takich badań. W tym roku nie ma już takich przeszkód, co zwiększa szanse na jego realizację.
– "Dopieściliśmy", mówiąc kolokwialnie, ten projekt o takie elementy związany z płynnością ruchu, żeby faktycznie nie korkowało nam to ulicy Wojska Polskiego, bo były takie zarzuty. – mówi Kacper Pawelczyk.
Drugi projekt zgłoszony przez Pana Pawelczyka dotyczy budowy zatoki przystankowej przy Centrum Handlowym HIT. Jest to efekt współpracy z Cezarym Bartosińskim z inicjatywy „Wspólny Bilet”, który zauważył problem związany z brakiem odpowiedniego przystanku autobusowego w tej okolicy. W wyniku rozmów, powstała koncepcja, która zakłada stworzenie zatoki przystankowej, umożliwiającej wygodne wysiadanie pasażerom jadącym w kierunku Modlina Twierdzy.
– Tutaj duże podziękowania trzeba skierować dla Czarka Bartosińskiego z inicjatywy "Wspólnie dla wspólnego biletu", ponieważ, gdy rozmawialiśmy o tym i ten problem przystanków autobusowych przy centrum handlowym na ulicy warszawskiej pojawił się w trakcie debaty, dość dużo rozmawialiśmy, co można tam poprawić. – mówi Pawelczyk
Kacper Pawelczyk podkreśla, że projekt ten jest tylko pierwszym krokiem. W przyszłości możliwe będzie rozbudowanie przystanku i stworzenie większego zespołu przystankowego, a być może także zbudowanie pętli autobusowej, co poprawiłoby komfort podróży w tej części miasta.
– Budżet Obywatelski Mazowsza jest dobrym pomysłem na to, żeby zrealizować tę podstawę, czyli tą jedną zatokę przystankową, która obsłuży nam pasażerów jadących w kierunku Modlina Twierdzy, a później mam nadzieję, uda się zrealizować etap drugi, który Czarek Bartosiński wymyślił, żeby ten przystanek zamienić w taki zespół przystankowy i być może, żeby tam kiedyś też stworzyć prawdziwą pętlę autobusową. – tłumaczy Kacper Pawelczyk.
Oba projekty muszą przejść teraz szczegółową weryfikację merytoryczną, która odbywa się w odpowiednich jednostkach, takich jak Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Urzędnicy sprawdzą, czy projekty spełniają wymagania techniczne. Następnie, jeśli projekty przejdą tę weryfikację, nastąpi ocena kosztów związanych z ich realizacją.
Pawelczyk ma nadzieję, że projekty uzyskają pozytywne opinie i trafią pod głosowanie mieszkańców. Aby projekt został zrealizowany, potrzeba około 1,5 tysiąca głosów, biorąc pod uwagę wyniki z poprzednich edycji Budżetu Obywatelskiego.
– Po zebraniu podpisów, projekty muszą przejść weryfikację merytoryczną. Dzieje się to już w odpowiednich jednostkach. W przypadku moich projektów będzie to Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Urzędnicy muszą podjąć decyzję, czy pomysły moje spełniają wymagania techniczne i jeżeli się okaże, że tak - będzie weryfikacja jeszcze dotycząca zaproponowanych kosztów. Miejmy nadzieję, że wszystko się uda i mieszkańcy Nowego Dworu Mazowieckiego będą mogli oddać głos pod tymi projektami, a szacujemy, że potrzeba około 1,5 tysiąca głosów patrząc na wcześniejsze edycje, żeby projekt po prostu mógł przejść do fazy realizacji – kończy Kacper Pawelczyk.
Projekt 1: Budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i Pileckiego
Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym ochrony niechronionych uczestników ruchu, oraz poprawa przepustowości skrzyżowania przez usprawnienie wyjazdu z Osiedla Młodych na drogę wojewódzką nr 630. Realizacja projektu przyczyni się również do spowolnienia ruchu wjeżdżającego na obszar zabudowany miasta Nowy Dwór Mazowiecki. Koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi 550 000 zł i obejmuje:
Projekt 2: Budowa zatoki przystankowej przy CH HIT
Projekt zakłada budowę zatoki przystankowej z niezbędną infrastrukturą, w tym wiatą przystankową, w Nowym Dworze Mazowieckim, przy Drodze Wojewódzkiej nr 631, w pobliżu ronda im. św. Jana Pawła II oraz Centrum Handlowego HIT. Celem inwestycji jest poprawa dostępności komunikacyjnej do centrum handlowego oraz nowych osiedli mieszkaniowych w tej okolicy. Koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi 200 000 zł i obejmuje:
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie