Reklama

Nowy Dwór Mazowiecki: Nowe zasady przyznawania dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych

Jakie zmiany czekają niepubliczne przedszkola i szkoły w Nowym Dworze Mazowieckim? Rada Miejska jednogłośnie przyjęła nową uchwałę, która reguluje zasady przyznawania i rozliczania dotacji z budżetu gminy. Sprawdź, co się zmienia i jakie obowiązki spadną na placówki edukacyjne.

Rada Miejska w Nowym Dworze Mazowieckim na ostatniej sesji (29 kwietnia) przyjęła jednogłośnie uchwałę regulującą zasady przyznawania i rozliczania dotacji z budżetu gminy dla niepublicznych przedszkoli, szkół oraz innych form wychowania przedszkolnego. Nowe przepisy porządkują kwestie wnioskowania o środki, sprawozdawczości oraz kontroli ich wykorzystania.

Wniosek o dotację - do końca września roku poprzedzającego

Aby otrzymać dotację z budżetu gminy, organ prowadzący niepubliczną placówkę musi złożyć stosowny wniosek do 30 września roku poprzedzającego rok, na który przyznawane są środki. W dokumencie należy wskazać m.in.:

  • dane wnioskodawcy i adres jego siedziby,
  • numer i datę zaświadczenia o wpisie placówki do ewidencji,
  • datę rozpoczęcia działalności,
  • planowaną liczbę uczniów (w tym uczniów niepełnosprawnych, objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz uczniów spoza miasta),
  • numer konta bankowego, na które mają być przekazywane środki.

Wzory wymaganych wniosków określono w załącznikach do uchwały – oddzielnie dla przedszkoli i szkół.

Miesięczne raporty z rzeczywistej liczby uczniów

Oprócz wniosku rocznego, placówki mają obowiązek comiesięcznego raportowania rzeczywistej liczby uczniów, na podstawie dokumentacji dydaktycznej i organizacyjnej. Informacje te należy składać do piątego dnia każdego miesiąca. Dane muszą być zgodne z raportami z systemu informacji oświatowej (SIO). W przypadku rozbieżności placówka musi je niezwłocznie wyjaśnić i zaktualizować. Urzędnicy miejscy są upoważnieni do weryfikacji przedstawionych danych w oparciu o dokumentację szkolną i księgową.

Przekazywanie środków - co miesiąc

Jak wskazuje Uchwała, dotacje będą przekazywane w 12 miesięcznych transzach, do ostatniego dnia każdego miesiąca. Wyjątek stanowi styczeń, w którym środki muszą trafić do placówek do 20 dnia miesiąca, oraz grudzień, w którym przekazanie dotacji ma nastąpić najpóźniej do 15 grudnia.

Rozliczenie dotacji – do 15 stycznia kolejnego roku

Jak dowiadujemy się z dokumentu, organy prowadzące placówki mają obowiązek złożyć szczegółowe rozliczenie wykorzystania dotacji, w tym zestawienie wszystkich poniesionych wydatków, do 15 stycznia roku następującego po roku, w którym otrzymano środki. W przypadku likwidacji placówki w trakcie roku, rozliczenie musi zostać przedstawione w ciągu 15 dni od otrzymania ostatniej transzy, najpóźniej w dniu zakończenia działalności.

Kontrole zgodności i wykorzystania środków

Uchwała przewiduje możliwość przeprowadzenia kontroli przez upoważnionych pracowników Urzędu Miejskiego. Zakres kontroli obejmuje:

  • sprawdzenie zgodności deklarowanych danych o liczbie uczniów z dokumentacją dydaktyczną,
  • weryfikację wydatkowania dotacji zgodnie z ustawowymi celami, na podstawie dokumentów księgowych,
  • potwierdzenie, że środki nie zostały wykorzystane w sposób niezgodny z przeznaczeniem.

Kontrole mają na celu zapewnienie transparentności i odpowiedzialności w wydatkowaniu środków publicznych.

Wykonanie uchwały powierzono Burmistrzowi Miasta Nowy Dwór Mazowiecki. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Aktualizacja: 05/05/2025 15:29
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    FB - niezalogowany 2025-05-18 15:42:41

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo kuriernowodworski.pl




Reklama
Wróć do