
Nowe technologie, sztuczna inteligencja i nauka przyszłości już w nowodworskich szkołach. Sprawdź, które placówki zyskają nowoczesne pracownie i jak zmieni się edukacja uczniów dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy.
Do końca czerwca 2026 roku w nowodworskich placówkach oświatowych pojawi się nowoczesne wyposażenie informatyczne, a uczniowie zyskają dostęp do pracowni sztucznej inteligencji oraz STEM. Inwestycja realizowana jest w ramach wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Kolejnym elementem projektu jest utworzenie pracowni STEM w Zespole Szkół nr 2 w Nowym Dworze Mazowieckim. STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics) to podejście edukacyjne promujące nauki przyrodnicze, technologie, inżynierię i matematykę poprzez praktyczne doświadczenia oraz interdyscyplinarne zajęcia. Pracownia zostanie zaprojektowana z myślą o wspieraniu kreatywnego rozwiązywania problemów, eksperymentowania i pracy zespołowej.
STEM to nie tylko nauczanie konkretnych przedmiotów, ale przede wszystkim łączenie różnych dziedzin wiedzy, które przygotowuje młodzież do wyzwań przyszłości. Zajęcia oparte na tej koncepcji są projektowe, angażujące i oparte na praktycznych zadaniach. Uczniowie uczą się pracy zespołowej, analizowania danych, wykorzystywania nowych technologii, a także konstruowania prototypów i przeprowadzania eksperymentów.
Dlaczego STEM jest tak ważny? Coraz więcej zawodów wymaga kompetencji technicznych i analitycznych. Branże takie jak informatyka, energetyka odnawialna, medycyna, przemysł kosmiczny czy robotyka rozwijają się w błyskawicznym tempie. Dobrze zaprojektowana edukacja STEM pozwala dzieciom i młodzieży lepiej odnaleźć się na rynku pracy oraz rozwijać pasje związane z nauką i technologią.
W Polsce coraz więcej szkół wdraża elementy STEM do swoich programów nauczania - zarówno na poziomie podstawowym, jak i średnim. Pomagają w tym fundusze z Krajowego Planu Odbudowy, które pozwalają tworzyć nowoczesne pracownie, zakupywać sprzęt edukacyjny oraz szkolić nauczycieli.
Zgodnie z planem, każda szkoła podstawowa prowadzona przez miasto Nowy Dwór Mazowiecki zostanie wyposażona w pracownię sztucznej inteligencji. Uczniowie będą mieli możliwość rozwijania kompetencji cyfrowych, poznawania podstaw programowania oraz wykorzystywania narzędzi opartych na AI w edukacji.
W ramach projektu przewidziano również wyposażenie 55 sal lekcyjnych w zestawy do nauki zdalnej. To odpowiedź na rosnącą potrzebę elastycznego prowadzenia zajęć edukacyjnych - zarówno stacjonarnych, jak i zdalnych. Ma to ułatwić nauczycielom prowadzenie lekcji hybrydowych, a także zapewnić większą dostępność edukacji dla uczniów w przypadku nieobecności w szkole.
Całość inwestycji realizowana jest dzięki funduszom pochodzącym z Krajowego Planu Odbudowy. Polskie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe zyskają nowe możliwości edukacyjne dzięki środkom z KPO. W ramach zaplanowanego wsparcia do placówek trafi łącznie 16 tysięcy nowoczesnych pracowni - zarówno z zakresu sztucznej inteligencji, jak i nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii oraz matematyki (STEM).
Dodatkowo szkoły zostaną wyposażone w zestawy do zdalnego nauczania, które pozwolą na unowocześnienie aż 100 tysięcy sal lekcyjnych. Sprzęt ma wspierać naukę w trybie online oraz ułatwić prowadzenie zajęć hybrydowych. Każda szkoła mogła ubiegać się o jedną pracownię - do wyboru była pracownia AI lub jedna z trzech wersji pracowni STEM. W przypadku zestawów do zdalnej nauki możliwe było otrzymanie więcej niż jednego kompletu, w zależności od liczby sal lekcyjnych w danej placówce.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie